SRCF Iași inițiază lucrări de modernizare a semnalizării feroviare pe tronsonul Pojorâta – Mestecăniș. Proiectul implică și reparații ale căii ferate.
Sucursala Regională Căi Ferate (SRCF) Iași a lansat o licitație pentru modernizarea infrastructurii feroviare în Moldova. Pe sectorul dintre Pojorâta și Mestecăniș, compania va actualiza sistemul de semnalizare și va îmbunătăți calea de rulare a trenurilor.
Modernizare semnalizare feroviară
Licitația este programată pentru 18 iunie 2025, iar valoarea contractului se ridică la 7.373.088 lei, fără TVA, echivalentul a aproximativ 1,45 milioane de euro. Sistemul actual de semnalizare pe acest tronson este depășit și necesită îmbunătățiri.
„Halta de mișcare Valea Putnei este dotată cu o instalație de centralizare electrodinamică tip CR-2. Sectorul adiacent, Pojorâta – Valea Putnei, dispune de o instalație de bloc de linie automată, cu relee directoare și circuite de cale bidirecționale, iar pe tronsonul Valea Putnei – Mestecăniș este implementată o instalație de bloc de linie automată, cu relee directoare și circuite de cale unidirecționale. Zona se află în județul Suceava, localitatea Pojorâta. Linia ferată se întinde în apropiere de Drumul Național 58, pe partea stângă a acestuia”, se precizează în caietul de sarcini.
Contractul include montarea de echipamente noi la stațiile CFR și de-a lungul liniei ferate. Noile sisteme de semnalizare vor eficientiza operațiunile angajaților companiei feroviare.
„Se vor monta noi semnale de trecere BL18 și BL28, în același format cu semnalele existente X, XF și YF, Y, precum și semnalele de trecere BL111 și BL211. Se vor pregăti cabluri noi pentru conectarea la noile panouri și semnale. Sectorul Valea Putnei – Mestecăniș. Se va scoate din funcțiune instalația BLA Pojorâta – Valea Putnei și instalațiile SAT din sectorul relevant, la kilometrii 78+890 și 80+815. Se va scoate din funcțiune instalația CED din halta Valea Putnei și instalația BLA Valea Putnei”, se arată în caietul de sarcini.
Lucrări și la calea ferată
Pe lângă modernizarea semnalizării, contractul cuprinde și lucrări de reparații la calea ferată. Aceasta presupune demolarea unor porțiuni de linie și ridicarea căii la nivel în anumite zone. De asemenea, se vor realiza noi conexiuni electrice pentru noul sistem de semnalizare. Și lucrările de modernizare pe tronsonul Tecuci – Iași sunt în fază avansată.
„Se vor desființa liniile 1, 4 și 5, precum și schimbătorul 13 din halta Valea Putnei. Se va înlocui echipamentul JIL din sectoarele relevante. Se va închide linia curentă pe durata lucrărilor și se vor semnaliza zonele afectate. Se vor desface prinderile verticale, se vor demonta conexiunile electrice, se vor elimina elementele vechi JIL și se vor executa noile conexiuni electrice, prinderi verticale și se vor instala noile echipamente JIL. Se va realiza umplerea traverselor din zona respectivă”, se precizează în documentație.
Noua semnalizare feroviară propusă de SRCF Iași va contribui la optimizarea circulației trenurilor pe acest tronson. Compania are în plan mai multe proiecte de infrastructură în acest an.


