Grupul Dacia este liderul producătorilor auto români, cu venituri de 28 de miliarde de lei în 2024 și un profit net de 569,5 milioane de lei.
Împrumuturi și vânzări de active
În paralel, Nissan evaluează vânzarea de acțiuni la producătorul de baterii AESC Group, precum și a fabricilor din Mexic și Africa de Sud.
Nissan urmărește strângerea a 7 miliarde de dolari, echivalentul a 6,2 miliarde de euro, prin vânzarea de active și emiterea de titluri convertibile și obligațiuni.
Compania negociază, de asemenea, un credit garantat de guvernul britanic, de un miliard de lire sterline, sau 1,2 miliarde de euro.
Cel de-al treilea producător auto nipon întâmpină dificultăți financiare din 2018, cauzate de un conflict financiar cu partenerul său de alianță, Renault.
Plan radical
La începutul acestei luni, compania a prezentat un plan de reducere a costurilor, care include reducerea personalului cu aproximativ 15% și închiderea a 7 dintre cele 17 fabrici din întreaga lume.
Surse citate de agenția Reuters au indicat că Nissan studiază posibilitatea închiderii unor fabrici de asamblare auto din Japonia şi a unor unități de producție din străinătate, inclusiv din Mexic, şi oprirea producției în Africa de Sud, ca parte a strategiei de reducere a cheltuielilor.
Plecări voluntare în SUA
Nissan oferă compensații financiare angajaților din SUA şi a suspendat majorările salariale la nivel global, conform Reuters.
Directorul executiv Ivan Espinosa a anunțat o nouă etapă de reduceri de costuri, care cuprinde închiderea a șapte unități de producție la nivel global şi reducerea cu încă 11.000 de locuri de muncă, totalizând 20.000 de reduceri de posturi.
Profitabilitatea operațională a Nissan în America de Nord, inclusiv pe cea mai mare piață, SUA, s-a deteriorat în anul fiscal încheiat în martie, în ciuda creșterii vânzărilor de automobile față de anul precedent.
Cauzele problemelor
Analiștii atribuie problemele Nissan unor factori precum modelele de vehicule depășite, absența modelelor hibride pe piața americană şi agresiunea în creșterea producției din mandatul fostului director executiv Carlos Ghosn, care a deținut această funcție timp de aproape două decenii şi a părăsit compania în 2018.
Nissan a mai anunțat consolidarea producției de camionete din Mexic și Argentina într-o singură fabrică din Mexic, și preluarea de către Renault a participării sale în afacerea comună din India. De asemenea, se anunță închiderea unei fabrici din Thailanda până în iunie.
Fuziune ratată cu Honda
Nissan a fost aproape de a se contopi cu Honda în decembrie, însă această tranzacție nu s-a concretizat.
Nissan deține și acțiuni la un alt producător auto nipon, Mitsubishi.
Anterior, Nissan deținea 34,07% din acțiunile Mitsubishi, dar în anul trecut, Mitsubishi a răscumpărat 10,02% din acțiuni.
Potrivit agenției Bloomberg, guvernul japonez ia în calcul intervenții financiare pentru salvarea companiei, în caz de criză, ca în situația anterioară cu producătorul de ecrane Japan Display.
Relație complexă cu Renault
Nissan are o alianță tehnologică cu Renault de peste două decenii. Renault a jucat un rol crucial în salvarea Nissan de la faliment, iar apoi Nissan a înregistrat profitabilitate superioară.
Relația dintre cele două companii a suferit o deteriorare semnificativă în 2018, din cauza demiterii lui Carlos Ghosn de la conducerea Nissan.
Ghosn a fost arestat și acuzat de fraudă financiară, ulterior evazând din Japonia.
Nissan deține 15% din acțiunile Renault, în timp ce Renault deținea 43,4% din acțiunile Nissan și se implica activ în conducerea companiei.
Ulterior, cele două companii au convenit asupra unor aranjamente, Renault transferând o parte din acțiuni într-un trust şi vândând şi o parte din ele.
Acum, Renault deține direct 17,05% din acțiunile Nissan și alte 18,66% printr-un trust.
În primul trimestru al acestui an, rezultatele financiare ale Nissan au avut un impact negativ asupra Renault, cu o pierdere de 2,2 miliarde de euro.
Anul trecut, Nissan a vândut 3,34 milioane de vehicule, dar a înregistrat o pierdere de 4,1 miliarde de euro la venituri de 77,1 miliarde de euro.

