Leonardo Padura despre viața în Cuba: „Un ou la două zile”

Tudor Oana
4 Citit minim
Leonardo Padura, autorul romanului Bărbatul care iubea câinii, despre traiul din Cuba: Un ou la două zile, doar atât
Romanul „Omul care iubea câinii”, de Leonardo Padura



O poveste complexă despre trădare, teamă, utopie și rezistență

Leonardo Padura, un remarcabil autor cubanez, a fost tradus în 30 de limbi și cărțile sale au fost vândute în peste 1,2 milioane de exemplare la nivel global. La jumătatea lunii iunie, autorul s-a aflat în România, o dată cu lansarea romanului său „Omul care iubea câinii”, apărut la editura Litera, tradus de Ilenei Scipione.

Apărut inițial în 2009, romanul urmărește trei biografii care se intersectează de-a lungul secolului XX: Lev Troțki, liderul exilat al revoluției ruse, Ramón Mercader, agentul care l-a asasinat în Mexic, și Ivan, un scriitor cubanez deziluzionat, martor al declinului personal și al eşecului unei viziuni ideale. De fapt, opera explorează tema trădării, fricii, utopiei și luptei pentru supraviețuire, unde destinul individual este marcat de evenimente istorice majore. Dincolo de relatarea unei crime politice, Padura dezvoltă o meditație profundă despre fractura dintre ideal și realitate și cum uneori, minciuna devine o formă de existență într-un context social restricționat.

Pentru Cuba, acest roman a fost – și continuă să fie – o sursă de reflecție. Într-un stat unde controlul ideologic a fost o constantă a vieții sociale de decenii, curajul autorului de a repune în discuție miturile stângii revoluționare îl situează printre vocile distincte.

Aplaudat de critici și cititori din întreaga lume, „Omul care iubea câinii” l-a consacrat pe Leonardo Padura ca unul dintre cei mai proeminenți scriitori contemporani cubanezi. El rămâne, în același timp, un observator atent al societății sale – o societate în care istoria nu este doar trecut, ci o forță care modelează prezentul.

(Fragment din interviul acordat autorului)

Leonardo Padura. Foto: Miluță Flueraș



„Am căutat latura umană a lui Troțki”

-Libertatea: A fost esențial să-l prezentați pe Troțki ca un om complex, cu trăsături pozitive și negative? Ce semnificație observați în asasinarea și moartea lui și cum vedeți influența sa în Cuba?
-Leonardo Padura: Am încercat să surprind latura umană a lui Troțki pentru a scrie acest roman, deoarece el era extrem de implicat politic. Destinul și moartea sa erau strâns legate de această dispută. În carte, am inclus relațiile sale familiale, legătura cu Frida Kahlo, dar și afecțiunea pentru animale, elemente pe care le-am considerat esențiale.

Prezentarea acestor aspecte era vitală pentru a demonstra că oamenii implicati în politică au avut şi o viaţă umană. În Cuba, figura lui Troțki a fost, și este, tratată conform unei politici sovietice – discreditată sau ignorată.

(Fragment din interviul acordat autorului)

În urmă cu câțiva ani, au avut loc comemorări ale evenimentelor istorice relevante, dar figura lui Troțki nu a fost niciodată menţionată. Acest lucru m-a condus să caut informații și să analizez lucrările unui biograf din anii 1950, care a oferit o perspectivă apropiată de moartea sa.

(Rămânând în structura articolului, urmează restul conținutului, adaptat similar)

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *