Ministrul Economiei, Radu Miruță, a declarat, miercuri, la Antena 3 CNN,
„Am observat, de exemplu, un aspect minor, o mașină destul de costisitoare era conectată la o priză a ministerului. Am presupus că era un sistem modern de decontare automată, dar nu era așa. Era încărcată cu fir, pe banii publici. Asta m-a contrariat. Unii colegi erau deranjați de cheltuielile cu încărcarea. Un consum de câte 100 de lei pe oră pare excesiv pentru unii.”
De asemenea, Radu Miruță a evidențiat la companiile de stat un mecanism care le permite unor angajați să se promoveze reciproc, generând contracte nefavorabile statului.
Întrebat despre proprietarul mașinii, ministrul a declarat că nu știe. „Nu este doar un caz izolat. Sunt mai multe situații similare. Am intervenit, iar fenomenul ar trebui să înceteze. E un detaliu, dar relevă o problemă mai complexă.”
Ministrul Economiei promite schimbări la companiile de stat
Radu Miruță anunță modificări la criteriile de evaluare a performanței managerilor de la companiile de stat. Acest lucru va determina înlocuirea celor care nu ating performanța necesară.
Ministrul intenționează o schimbare fundamentală în modul de evaluare a performanței conducătorilor companiilor aflate sub coordonarea ministerului. Noile criterii vor fi fundamentale în menținerea în funcție.
În prezent, managerii companiilor de stat au stabilit criterii de performanță ușor de atins, fapt care îi asigură funcțiile. Conform declarațiilor lui Radu Miruță, această situație se va schimba.
„Au fost stabilite criterii de performanță extrem de simple, iar managerii se simt protejați. Există, însă, o soluție pentru cei care şi-au asigurat contractele prin care vor fi stabiliți noi indicatori de performanță.”, a declarat Radu Miruță.
Digitalizarea, o provocare pentru Ministerul Economiei
Ministrul Economiei recunoaște dificultăți în controlarea procesului de digitalizare a tuturor instituțiilor statului.
„Ministerul meu se concentrează pe digitalizare, dar nu putem supraveghea întregul proces din alte ministere. Un plan coerent este necesar pentru rezultate.”, a declarat Radu Miruță.
O posibilă soluție ar fi aplicarea unor sancțiuni.
„Am introdus în programul de guvernare un sistem de evaluare a gradului de digitalizare în fiecare instituție publică. Această evaluare va dicta o parte din finanțarea instituțiilor din bugetul de stat.”, a afirmat ministrul Miruță.
Fabrica de Pulberi: O problemă urgentă pentru România
”Ne confruntăm cu o provocare majoră în aprovizionarea Armatei.”, a declarat ministrul.
Ministrul a explicat că România nu dispune de resursele necesare pentru a asigura producția de pulbere pentru întreaga industrie.
„Ne străduim să remediem această situație și am întreprins acțiuni concrete în acest sens. Anticipăm o evoluție pozitivă pe termen scurt.”, a menționat Miruță.
„Suntem obligați să rezolvăm problema. Trebuie să accesăm cât mai mult din fondurile europene destinate reînarmării”, a mai spus Miruță.
Asocieri cu alte companii pentru finanțarea europeană sunt posibile, dar situația trebuie analizată practic.
„Sunt discuții în curs în toată industria europeană de armament, pentru că cererea este mult mai mare acum”, a explicat Miruță.
„O provocare importantă este viteza cu care putem produce în perioada în care fondurile europene sunt disponibile”, a recunoscut ministrul.
”Nu putem ține Armata Română cu capacități insuficiente, pentru că resursele noastre sunt limitate”, a adăugat ministrul.
Mamaia S.A.: Puțini angajați, mulți manageri
Radu Miruță a menționat încă un exemplu de companie cu o structură managerială neobişnuit de complexă: Mamaia S.A.
Ministrul Miruță a afirmat că situații similare sunt întâlnite frecvent.
„Mamaia S.A. are doar 3 angajați, însă consiliul de administrație e format din 3 membri plus un director. Indemnizațiile unor membrii de consiliu de administrație au crescut de la 2.260 la 15.500 de lei, un situație ciudată.”, a declarat Miruță.
„Nu știu cine sunt aceste persoane, dar companiile ştiu clar că sunt conduse în numele statului român.”, a concluzionat Miruță.
Insolvența: O criză dificil de gestionat
Radu Miruță a descris insolvența ca o situație critică între faliment și redresare.
„Insolvența reprezintă o etapă intermediară, între faliment și recuperare”, a precizat Miruță.
„În anumite cazuri, se impune falimentul și recuperarea maximă a activelor. Nu putem menține în mod indefinit pierderile, mai ales pe fondul risipei.”, a explicat ministrul.
„Analizând situația, unele companiile vor fi închise din cauza insolvenței.”, a spus Miruță.
„Romaero prezintă rezultate pozitive, însă monitorizăm continuu trendul și vom acționa în funcție de evoluție.”, a ținut să precizeze ministrul.
Romarm: Indemnizații sporite pentru Consiliul de Administrație
Ministrul Miruță a semnalat o creștere semnificativă a indemnizațiilor Consiliului de Administrație Romarm.
Miruță a specificat că nu dispune de informații suplimentare despre numirea actualului administrator peste informațiile publicate.
„Am sesizat lipsuri în procesul de selecție, motiv pentru care Corpul de Control a fost solicitat să investigheze situația.”, a precizat Miruță.
„Consiliul de Administrație Romarm a majorat indemnizatiile de la 6.500 la 19.950 de lei, o creștere semnificativă.”, a declarat ministrul Economiei.
„Vom lua măsuri în funcție de verificările realizate, iar performanța va fi un criteriu important. ” a conchis Miruță.
„Dacă se va constata că nu au respectat criteriile de selecție, vom lua măsuri legale.”, a mai spus ministrul.
Grafit: O resursă neexploatată a României
România deține resurse importante de grafit, însă nu pot fi exploatate din cauza lipsei de finanțare și a unor probleme cu managerii.
„România deține principala sursă de grafit din Europa, dar nu reușește să garanteze 198 milioane euro pentru prima etapă.”, a relatat Miruță.
„Situația proastă a unor companii românești se datorează unui amestec de probleme: hoție, incompetență și nepriceperea unor manageri care să saboteze succesul”, a explicat Miruță.
„Există persoane care sunt plasate tocmai pentru a împiedica performanța companiilor”, a precizat Miruță.

