Antreprenorii de pe litoral se confruntă cu o scădere a turismului, afectând veniturile din sezonul estival. Factorii declanșatori includ concurența acerbă din țările învecinate și creșterea semnificativă a costurilor.
- O reprezentantă a unor hoteluri din zonă sugerează sprijin financiar pentru angajări, în special în rândul persoanelor defavorizate, pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor.
Patronatele din industria HoReCa exprimă îngrijorare cu privire la creșterea taxelor, în special majorarea TVA pentru restaurante de la 9% la 11%, considerând că aceasta le va afecta competitivitatea față de țările vecine. Asemenea măsuri au fost luate și în Bulgaria.
Organizația Patronală a Restaurantelor și Hotelurilor din România estimează că majorarea TVA pentru mâncare va determina o creștere de 1,8% a prețurilor pentru consumatorii finali.
În contextul actual al sezonului estival, mai mulți antreprenori de pe litoral exprimă îngrijorări cu privire la viitorul turismului românesc.
Scădere considerabilă a turiștilor
Hostel Bazart din Vama Veche semnalează o scădere semnificativă a numărului de turiști, de aproximativ 30% față de anii anteriori. Aceștia precizează că nu pot crește prețurile, deoarece puterea de cumpărare a turiștilor români este redusă, iar prețul pentru 7 nopți a ajuns la 2300 lei. Sunt preocupați de posibila preferință a turiștilor români pentru alte destinații, precum Grecia sau Bulgaria.
De asemenea, lipsa tichetelor de vacanță a avut un impact negativ asupra afacerii.
Investiții reduse în fața provocărilor
Administratorul Vilei ILIOS menționează o scădere a numărului de turiști, cel puțin în timpul săptămânii. Cu toate că au mărit prețurile, aceasta nu este suficientă pentru a acoperi creșterea costurilor.
În aceste condiții, investițiile și dezvoltarea sunt reduse, iar resursele financiare sunt alocate doar pentru acoperirea cheltuielilor curente și a taxelor.
Administratorul Vilei ILIOS remarcă o tendință clară a turiștilor de a alege alternative din străinătate, așezându-le pe un plan secundar opțiunile din țară, cel puțin în perioadele de vârf.
Lipsa forței de muncă și dificultăți de angajare
Adnana Isabelle Matei, de la Avenue Hotels, subliniază faptul că inițierea sezonului a fost marcată de dificultăți multiple, inclusiv dificultățile de resurse umane, reorganizarea plajelor, creșterea costurilor și reducerea cererii.
Aceasta evidențiază lipsa colaborării între hotelieri și autorități, ilustrând exemplu cu dificultățile create de amenajările din zona turistică, care afectează accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități.
Hotelurile se confruntă cu dificultăți în menținerea personalului și trebuie să se adapteze rapid la modificările legislative.
Hotelurile funcționează, adesea, cu forță de muncă sub nivelul optim, ceea ce afectează calitatea serviciilor. Această problemă este amplu resimțită de afacerile mici și mijlocii din HoReCa, care apelează la resurse familiale în lipsa angajaților.
Scăderea spectaculoasă a numărului de tineri și profesioniști din țară afectează și această ramură a economiei.
Concurența prețurilor cu destinațiile străine
Antreprenorii de pe litoral subliniază incapacitatea de a concura cu țări precum Bulgaria, Grecia sau Turcia, unde prețurile sunt mult mai accesibile și sezonul durează mai mult.
Totodată, structura unor facilități de cazare românești nu este adaptată nevoilor unor tipuri de turism (de exemplu, familii numeroase, evenimente familiale), specificate de turiștii din zilele noastre.
Ajustări de prețuri și anticipari
De asemenea, mai mulți antreprenori au confirmat că s-au văzut nevoiți să reducă tarifele pentru a rămâne competitivi. Mai mult decât atât, situația impune ajustări rapide la orice cerință legislativă.
Mulți antreprenori au declarat că nu anticipează o situație pozitivă în perioada următoare, deoarece contextul economic impune neajunsuri.

