„În calitate de ministru, am obligația legală de a aplica legile în vigoare (și Programul de Guvernare). Măsurile din Legea nr. 141/2025 sunt necesare, nu opționale, pentru asigurarea salariilor și burselor în toamnă. Simplu spus, nu mai există fonduri suficiente pentru acoperirea tuturor plăților pe întreg anul! Este incorect să se creadă că nu simt greutatea acestei situații sau că nu înțeleg dificultățile generate. Tocmai de aceea am inițiat consultarea publică a normelor subsecvente pentru domeniul nostru de activitate, pentru a primi propuneri constructive de la cei din sistem și a aplica legea cât mai echitabil. Lucrăm la aceasta și aceasta trebuie să fie prioritatea noastră. Posibil ca în aceste prime etape să nu fi identificat toate soluțiile aplicabile. După depășirea crizei actuale – multe măsuri fiind temporare -, vom putea reconsidera strategiile și pentru dezvoltare, așa cum am propus în Raportul QX”, declară David.
Condițiile actuale nu sunt favorabile dezvoltării
Acesta afirmă că, observând rezultatele slabe în educație – analfabetism funcțional, abandon școlar -, este tentat să propună schimbări radicale, însă nu o face „din responsabilitate” și „în conformitate cu principiile morale”.
„Mi-ar plăcea să fiu ministru al Educației și Cercetării într-o perioadă propice construirii, fără nevoia de a găsi zilnic soluții de reestructurare, care, pentru a ne salva în toamnă, inevitabil creează disconfort. Știu că mulți miniștri au justificat rămânerea în funcție citind motive de responsabilitate ambigue sau au plecat cu scuze rezonabile pentru a evita presiunea problemelor. Sunt convins că niciunul dintre ei nu își dorește această responsabilitate acum. Eu am venit să ajut, nu să complic. Nu am urmărit și nu urmăresc o carieră politică, ci am servit ca specialist țării în două mandate, confrontate cu crize politice și criza fiscal-bugetară, respectiv. Dacă demisia mea ar rezolva problemele financiare din educație și ale țării, aș fi anunțat-o. Acum, grija mea – și obligația mea ca membru al Guvernului – este să salvăm sistemul și, implicit, țara. Vă invit să lucrăm împreună la aceasta, urmând a construi ulterior împreună pentru dezvoltare”, conchide Daniel David.
Sindicaliștii din învățământ au cerut demisia ministrului, contestând prevederile legislative referitoare la creșterea încărcăturii didactice, la unificarea unităților școlare și la mărirea numărului de elevi pe clasă. Cele trei federații sindicale – reprezentând peste 250.000 de angajați – consideră că aceste măsuri vor conduce la concedieri masive și la o perturbare semnificativă a sistemului de învățământ.


