Creșterea TVA la alimente: Reacția magazinelor și a consumatorilor

Nistor Florin
5 Citit minim
De mâine se scumpesc alimentele ca urmare a creșterii TVA. Ce spun rețelele de magazine și cum reacționează consumatorii – HotNews.ro

De la 1 august 2025, alimentele din România vor suferi o majorare de preț. Această creștere rezultă din modificarea cotei reduse de TVA pentru alimentele de bază, de la 9% la 11%, și pentru produsele care beneficiau de TVA 5% (cum ar fi pâinea sau unele produse ecologice), care vor avea TVA de 11%.

În practică, un coș de cumpărături de 100 lei va costa 101,7 lei.

Unele magazine au optat pentru a absorbi, temporar, această creștere a TVA-ului și mențin prețurile anterioare. Lidl România, de exemplu, a anunțat că va acoperi, o lună, modificarea cotei TVA la o gamă de produse alimentare esențiale. Astfel, în august, clienții pot achiziționa o selecție largă de produse alimentare de bază – de la carne și lactate, la fructe, legume, ulei, ouă și produse de igienă – la prețurile anterioare creșterii TVA.

De asemenea, pentru întreaga lună august, Mega Image oferă tuturor clienților o reducere de 2% la fiecare cumpărătură, pentru a compensa majorarea TVA la produsele alimentare și nealimentare. Această reducere este disponibilă pe tot parcursul lunii, fiind aplicată prin cardul de fidelizare. Reducerea este suplimentară față de alte promoții.

Carrefour România lansează un program de reduceri pe tot parcursul lunii august, ca răspuns la modificarea cotelor de TVA. Prin această inițiativă, Carrefour oferă reduceri substanțiale la produsele de bază, echivalente cu de trei ori valoarea TVA pentru alimente și de două ori valoarea pentru produsele nealimentare, sub formă de cupon.

Campania începe pe 30 iulie și durează întreaga lună august, cu reduceri săptămânale la diverse categorii de produse afectate de noile cote TVA. Reducerile sunt acordate sub formă de cupon utilizabil pentru achiziții viitoare, atât în hipermarketurile, cât și în supermarketurile Carrefour.

Mai mult decât alimentele, se scumpesc și apa, canalizarea, energia, medicamentele și lemnul de foc (care beneficiau anterior de o cotă TVA de 11%).

Și accizele mai mari la combustibili afectează prețurile de transport, putând accentua scumpirea alimentelor în următoarele perioade.

Șeful Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România, care deține un lanț de magazine independent, estimează că majorarea TVA va fi suportată, dar că creșterea prețurilor la energie este o îngrijorare mai mare.

„Creșterea prețurilor datorată TVA va fi, cel puțin, cu 3% și nu de numai 2%. Această majorare va reduce cantitatea de alimente achiziționate de clienții care trebuie să aloce resurse pentru utilitățile esențiale. Clienții vor fi nevoiți să reducă consumul de bunuri neesențiale.”

„Problema urgență este reprezentată de creșterea prețurilor la energie. Orice creștere, indiferent de procent, este o problemă, mai ales pentru consumul energetic ridicat din timpul iernii. Ce se va întâmpla atunci când crește consumul în timpul iernii și energia va fi mult mai scumpă? Sunt îngrijorări cu privire la viitorul prețului pâinii, dat fiind impactul major al consumului de energie în componența sa!”

Impactul inflației și tensiunilor globale influențează deciziile de cumpărături ale consumatorilor

Conform unui studiu PwC, consumatorii români sunt din ce în ce mai sensibili la prețuri, dar își mențin exigențele privind calitatea.

Această schimbare creează atât provocări, cât și oportunități pentru comercianții cu amănuntul care interacționează cu consumatorii, în contextul modificărilor preferințelor.

Inflația și tensiunile geopolitice au devenit o prioritate majoră pentru consumatori în deciziile lor de achiziție.

„În România, consumatorii sunt precauți, se concentrează pe esențial și gestionează bugetele cu atenție, din cauza impactului inflației și creșterii costului vieții”, afirmă raportul PwC.

Așa cum se întâmplă și în alte țări din Europa Centrală și de Est, consumatorii români gestionează costul alimentelor prin optimizarea stocurilor, luând în considerare promoțiile și căutând alternative la mărcile consacrate sau la comercianții cu amănuntul tradiționali.

Motivele principale care determină consumatorii români să opteze pentru produse alimentare locale sunt percepțiile cu privire la sănătate și calitate, 62%, respectiv 45%, declarând aceste motive.

O treime dintre consumatori vor reduce consumul de alcool și gustări, pentru a aloca mai mult pentru produse proaspete

Preocuparea pentru inflație și costul ridicat al vieții persistă din 2022–2023, din cauza ratelor ridicate ale inflației. În ciuda scăderii inflației în 2024 și a creșterii încrederii consumatorilor, incertitudinea macroeconomică continuă să amplifice îngrijorările.

Generațiile au atitudini diferite față de amenințări. Generațiile tinere manifestă mai multă grijă față de schimbările climatice, în timp ce generațiile mai în vârstă se îngrijorează mai mult de volatilitatea macroeconomică și conflictele geopolitice.

ETICHETATE:
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns