În zonele urbane cu spații de birouri limitate, mulți angajați la distanță utilizează cafenelele ca o alternativă accesibilă pentru a lucra, conform unor surse de specialitate.
După ce clienții Starbucks din Coreea de Sud au început să transforme cafenelele în spații de lucru improvizate, aducând cu ei calculatoare și imprimante, compania a implementat o nouă politică care interzice obiectele voluminoase în localuri.
„Starbucks Coreea a actualizat regulamentul pentru a asigura o experiență plăcută și accesibilă tuturor clienților. Deși laptopurile și alte dispozitive mici sunt acceptate, clienții sunt rugați să nu aducă computere de birou, imprimante sau alte obiecte voluminoase care ar putea limita spațiul disponibil și afecta confortul general”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei.
Compania își menține obiectivul de a fi un spațiu de relaxare și lucru, aflat în afara spațiului rezidențial și a locului de muncă tradițional.
Schimbarea politicii Starbucks a fost inițial raportată de publicația Korea Herald.
Lanțul Starbucks este prezent în Coreea de Sud din 1999, primul magazin fiind deschis în Seul. În prezent, Coreea de Sud are mai multe cafenele Starbucks decât Japonia, deși populația sa este mai mică.
Aceste măsuri luate de lanțul de cafenele împotriva fenomenului „cagongjok” – termen care descrie persoanele care petrec mult timp lucrând în cafenele – sugerează o schimbare de abordare față de clienții loiali, care ar putea abuzului de facilitățile oferite.
Fenomenul „cagongjok” există de mai mulți ani, fiind influențat de creșterea muncii la distanță în timpul pandemiei și de apariția locurilor de muncă temporare după criza financiară asiatică.
„Este o metodă relativ ieftină de lucru,” a declarat un expert. „Unii, însă, exagerează.”
„Hoți de electricitate”
Coreea are o lungă tradiție a locurilor de întâlnire, în care oamenii se adunau pentru a discuta despre literatură, artă și politică.
Cuvântul „cagongjok” a dobândit o conotație negativă din cauza modificărilor pe piața muncii și a muncii la distanță din Coreea de Sud. Pandemia a stimulat un val de muncitori la distanță, dar restricțiile guvernamentale privind birourile au limitat spațiile disponibile, în special în Seul, unde chiriile pentru spațiile de lucru au crescut.
Conform datelor CBRE, rata de neocupare a birourilor din Seul a rămas scăzută, în timp ce chiriile au crescut.
Lipsa spațiilor de birouri pentru companiile coreene a determinat unii angajatori să permită angajaților să lucreze de acasă sau din spații de co-working, ceea ce a dus la o creștere a numărului de persoane care utilizează cafenelele.
„Oamenii lucrează din ce în ce mai mult de acasă, iar companiile nu mai au nevoie de spații de birou la fel de mari ca înainte”, a explicat un expert.
Însă, nu toți proprietarii de cafenele sunt încântați de această tendință, unii considerând angajații la distanță care lucrează în cafenele drept „hoți de electricitate”.
Modificările aduse de muncii la distanță înseamnă că cafenelele riscă să devină birouri, mai degrabă decât locuri de relaxare.
„M-a surprins că durează atât de mult”, comentează un alt expert.