Autostrada Unirii, amenințată de prioritizarea altor autostrăzi în Moldova

Darius Cojocaru
5 Citit minim
Îngrijorare privind prioritizarea autostrăzilor din Moldova. Autostrada Unirii va avea de suferit, avertizează un fost secretar de stat – HotNews.ro

Finanțarea prioritară a tronsoanelor în construcție ale autostrăzii A7 ar putea întârzia alte proiecte de autostrăzi, inclusiv secțiunile contractate de pe autostrada „Unirii” A8, potrivit unui fost secretar de stat în domeniul Transporturilor.

Adrian Covăsnianu, originar din Moldova, fost secretar de stat la Transporturi în timpul mandatului lui Cătălin Drulă, avansează o prognoză privind evoluția autostrăzilor din regiune, în contextul modificărilor din PNRR și a discuțiilor tot mai frecvente despre lipsa finanțării suficiente pentru toate proiectele de autostradă demarate în prezent în România.

Pe autostrada „Moldovei” A7, tronsoanele în curs de construire au șanse să fie finalizate până în 2026. În prezent, se lucrează la șase secțiuni (173 km) – de la Focșani la Bacău și de la Bacău la Pașcani. Toate cele șase secțiuni au termen oficial de finalizare în acest an, dar apare o incertitudine privind finalizarea completă până în vara lui 2026, termenul limită pentru proiectele finanțate prin PNRR.

Prioritizarea A7 va avea repercusiuni pentru regiunea Moldovei

„Evoluțiile recente (vizita prim-ministrului alături de CNAIR și UMB) și obținerea de fonduri din PNRR pentru cinci din cele șase secțiuni de la Focșani la Pașcani indică probabil că obiectivul strategic al României pe termen scurt în infrastructura rutieră este finalizarea celor peste 173 de km de autostradă pe A7”, afirmă Adrian Covăsnianu.

„Se vor stabili mecanismele de plată pentru a asigura fluxurile financiare necesare pentru finalizarea lucrărilor de către constructorul moldovean și a menține concentrarea acestuia pe finalizarea acestor secțiuni atât de așteptate de comunitate? Dacă acest obiectiv strategic va fi atins, probabil va veni cu întârzieri la alte contracte aflate în execuție”, susține fostul secretar de stat.

Sunt aduse în discuție secțiunile de pe autostrada „Unirii” A8 care au fost deja contractate și sunt în faze incipiente sau nu au primit încă ordine de începere. O reorientare a atenției și a finanțărilor către A7 ar duce la o încetinire a progresului și așa limitat de pe A8.

Covăsnianu menționează că firma UMB are un progres semnificativ și pe alte proiecte.

„Restul şantierelor în execuţie (A3, A1, A0, DEx Galaţi–Brăila): se vor accelera în perioada 2025-2026 sau se vor muta accentul ferm pe A7? Probabil că nu, având în vedere că majoritatea se află într-un stadiu avansat, cu excepţia unui lot lipsă din A1”, precizează fostul oficial.

„Cu un actor majoritar pe scena naţională a infrastructurii, ne-am putea confrunta cu vulnerabilizarea pieţei construcţiilor în România sau aceasta este o manifestare sănătoasă a capitalismului spartan? Personal, consider că UMB are şanse mari să finalizeze tronsonul până în vara anului 2026, dar această “victorie” va veni cu un preţ, respectiv cu amânarea A8 şi probabil cu depăşirea termenelor iniţiale pentru finalizarea loturilor de autostradă, de peste 2030”, conchide fostul secretar de stat.

A8, autostrada din Moldova care a pierdut oportunitățile PNRR

Recent, Asociaţia Pro Infrastructură a subliniat că finanțările asigurate prin PNRR pentru autostrăzi sunt afectate, în special, de autostrada „Unirii” A8, care leagă Moldova de Transilvania. Două tronsoane de pe A8 erau incluse inițial în PNRR, ambele situate în zone montane (unul la Târgu Mureș și altul la Târgu Neamț).

„Lucrările la capetele A8 sunt în faze incipiente, sub 10%. Autoritățile promit că vor fi incluse în Programul Transport. Dar nu mai există posibilităţi de alocare: există proiecte din Programul Transport cu cereri sau contracte de finanțare semnate, reprezentând de peste 4 ori alocarea disponibilă și depășind limita de supracontractare de 300%.”, precizează Pro Infrastructura.

Stadiul de implementare a autostrăzii A7

Autostrada „Moldovei” A7 se întinde pe aproape 450 de km, de la Ploiești până la granița cu Ucraina, traversând zona Moldovei de la nord la sud. Autostrada se află în diferite etape de implementare: 120 km funcționale, 215 km în construcție și aproape 115 km în licitație.

Aceasta este o arteră vitală pentru infrastructura rutieră din Moldova, ce leagă zona cu Muntenia și preia traficul greu și de tranzit de pe DN2 (E85), unul dintre cele mai aglomerate și periculoase drumuri naționale din țară.

Din cele 14 loturi contractate până acum pe A7, 11 sunt atribuite UMB (5 tronsoane au fost finalizate). Alte două secțiuni, de la Pașcani la Suceava, au fost atribuite către UMB, dar contractele nu au fost încă semnate.

Sursa: HotNews/ro
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns