O nouă autostradă București-Giurgiu, conectată la viitorul pod peste Dunăre, este în faza de studiu de fezabilitate. Contractul pentru realizarea acestui studiu a fost reatribuit, după ce o ofertă inițială a fost contestată. Proiectanții vor analiza diverse variante de traseu, inclusiv una posibilă, ce ar putea deveni o secțiune a unui al doilea inel de centură autostradal pentru București, în zona sud-vest.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a atribuit, miercuri, Asocierii ACTIV PROIECTARE INFRASTRUCTURA SRL, (lider), împreună cu EMAY Uluslararası Mühendislik ve Müşavirlik Anonim Şirketi, contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate al autostrăzii București-Giurgiu.
Asocierea a obținut contractul cu o ofertă de 33 de milioane de lei (fără TVA), contract ce va fi semnat după expirarea perioadei de contestație.
Această atribuire a contractului vine după ce, inițial, în luna mai, contractul fusese atribuit altei asociații de firme din România, SC Proiect Construct Regiunea Transilvania (lider), cu o ofertă de 31,2 milioane de lei. Decizia anterioară a fost contestată, iar Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a dispus o reevaluare a ofertelor. În urma reevaluării, oferta inițială a fost respinsă.
„Autostrada București-Giurgiu este un proiect ce include, încă de la început, posibilitatea unor extinderi, precum amenajarea unei piste olimpice de canotaj. De asemenea, este luat în calcul și parteneriatul public-privat pentru a crește șansele de finanțare europeană”, a declarat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.
Multiple variante de traseu pentru viitoarea autostradă
Studiul de fezabilitate va examina diverse variante de traseu.
O variantă analizată ar putea redirecționa autostrada spre sud-vestul Capitalei, legându-se de Autostrada A1 București – Pitești, transformându-se parțial într-un al doilea inel de centură autostradal.
”Ne propunem să analizăm conexiunile cu Autostrada București-Alexandria, centura A0, drumul radial Măgurele. Intenționăm să evaluăm, de asemenea, o conexiune cu A1, pentru a evalua impactul asupra traficului”, explică Budescu.
”Se estimează că o bună parte din traficul Giurgiu-București se îndreaptă spre Pitești și alte zone. În acest context, o legătură directă cu A1 ar putea fi mai eficientă decât o rută care trece prin Alexandria.”
„Această zonă dintre Alexandria și A1 ar putea deveni o secțiune a celui de-al doilea inel autostradal al Bucureștiului. Un aspect pe care l-am abordat încă din 2021. Important de menționat este că, pentru A0 Nord, este prevăzută o terță bandă din 2025, iar pe A0 Sud, doar două loturi din trei sunt finalizate.”
”Pentru a realiza o terță bandă pe A0, ar putea fi necesare adaptări, inclusiv reducerea vitezei, până la 100 km/h. În consecință, o analiză aprofundată este necesară pentru dezvoltarea unei variante alternative.”
Drum expres sau autostradă?
Studiul de fezabilitate va stabili și tipul drumului – drum expres sau autostradă, după analizarea fluxului rutier. Potrivit planurilor anterioare, noul drum ar putea primi denumirea de A5.
„Așteptăm ca rezultatul studiului să confirme ideea de autostradă”, declară Budescu, subliniindu-se că proiectul este planificat cu trei benzi pe sens, un aspect mai rar întâlnit pe autostrăzile din țară.

