În urmă cu o lună şi jumătate, la Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca, un controlor de trafic aerian a dormit în timpul serviciului, punând în pericol viaţa a sute de pasageri ai unui avion Wizz Air care se pregătea de aterizare. Sursa din aviaţia românească a comunicat, că angajatul Romatsa – compania care gestionează traficul aerian din România – a recunoscut momentul neatenţiei. Lipsa comunicării cu turnul de control a forţat avionul cu pasageri să intre într-o zonă de aşteptare, timp de 20 de minute. Cel mai îngrijorător aspect este faptul că sistemul Romatsa prezintă vulnerabilităţi grave, unde totul depinde de o singură persoană. Incidentul a fost, inițial, ţinut secret.
Iată cum s-a desfăşurat incidentul care a pus în pericol viaţa a sute de pasageri:
O cursă Wizz Air cu destinaţia Cluj a demarat procedura de aterizare la aeroportul Avram Iancu, iar centrul de dirijare a traficului aerian din București (Approach) a transmis echipajului să se conecteze la frecvenţa Turnului de Control (TWR). Echipajul a încercat legătura radio repetat, dar nu a primit răspuns.
Din această cauză, echipajul a revenit la frecvenţa Approach şi a intrat într-o zonă de aşteptare (holding) timp de 20 de minute.
Pe tură erau trei controlori, dar doi se odihneau, conform procedurilor
În acelaşi timp, luminile pistei au fost oprite, impiedicând orice încercare de apropiere către aterizare chiar dacă centra din Bucuresti încerca să comunice cu echipajul.
Conform surselor, în momentul incidentului, erau trei controlori pe tură, iar doi dintre ei se odihneau, conform procedurilor. Din păcate, controlorul rămas la post a dormit.
Aeronava a aterizat în siguranţă după 20 de minute, odată ce s-a restabilit legătura cu turnul de control.
La limita unei catastrofe
Specialiştii în aviaţie susţin că astfel de evenimente pot duce la accidente grave. De exemplu, aterizarea forţată a aeronavei ar fi fost inevitabilă dacă situaţia ar fi fost una de urgenţă. Sistemul este extrem de vulnerabil, deoarece nu există soluţii alternative rapide în cazul unei astfel de neglijenţe.
Autoritatea Aeronautică Civilă Română investighează incidentul şi va emite un raport complet.
Romatsa, responsabilă de incident, are obligaţia să informeze publicul despre măsurile luate pentru a preveni reocurinta evenimentelor nedorite.
Redacţia a solicitat un punct de vedere Romatsa, dar nu a primit un răspuns la momentul publicării acestui articol.
Ulterior publicării, Romatsa a comunicat un punct de vedere:
„În timpul unei manevre de apropiere de aterizare la Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca, echipajul unei aeronave a decis să întrerupă procedura de aterizare şi a revenit. Avionul a aterizat fără probleme. Siguranţa pasagerilor şi a aeronavei nu a fost afectată. Avionul a păstrat legătura permanent cu centrul de dirijare. Incidentul a fost raportat imediat autorităţilor. ”
”Analiza internă a evidenţiat factori precum lipsa de experienţă a controlorului şi oboseala acumulată. În consecinţă, au fost implementate măsuri suplimentare, inclusiv recondiţionarea personalului şi o strategie mai atentă pentru monitorizarea programului de lucru.” „Romatsa monitorizează permanent, prin mecanismele de siguranţă existente, toate evenimentele pentru a preveni situaţii similare prin eficientizare si măsuri de siguranţă adaptate la standardele internaţionale”, au comunicat reprezentanţii Romatsa.