Ce trebuie să faci dacă ți s-a pierdut bagajul în timpul unei călătorii cu avionul

Tudor Oana
11 Citit minim
Ce faci dacă ţi s-a pierdut bagajul în timpul unei călătorii cu avionul

Ce reprezintă bagajul pierdut

Se consideră ca fiind pierdut orice bagaj înregistrat care nu ajunge la destinație împreună cu pasagerul unui zbor aerian în intervalul normal de livrare și, de asemenea, dacă nu poate fi localizat într-un termen rezonabil. Acesta poate fi întârziat, aflat pe un alt zbor sau, în cazuri rare, se menționează pe Alternative Airlines.

În mod obișnuit, companiile aeriene consideră că un bagaj este întârziat dacă lipsește temporar, însă este identificat în mai puțin de 21 de zile. Dacă după această perioadă nu este recuperat, se declară oficial pierdut definitiv. Astfel de incidente apar frecvent din cauza escalelor prea scurte, a etichetelor greșite, deteriorate sau amestecate sau din cauza erorilor de manipulare de către personalul auxiliar din aeroporturi, ceea ce poate duce la trimiterea bagajelor către alte destinații decât cele inițiale.

Uneori, bagajele sunt reținute pentru controale de securitate și nu ajung la timp în avion, sau pot fi furate în zonele de manipulare. Zborurile aglomerate sau condițiile meteo nefavorabile pot, de asemenea, întârzia procesul de manipulare a bagajelor. Chiar dacă este o experiență frustrantă, majoritatea bagajelor pierdute sunt localizate în câteva zile și returnate destinatarului.

Recomandări

Informații despre neclaritățile din CV-ul lui Ilie Bolojan. Premierul menționează că a urmat trei ani de studii universitare, deși durata normală a fost de cinci ani

Totuși, această situație nu devine o problemă majoră atunci când ai ajuns și îți lipsesc obiectele esențiale. Vestea bună este că există opțiuni pentru a gestiona situația. Sunt pași clari pe care îi poți urma pentru a raporta problema, pentru a urmări evoluția bagajului și, dacă este cazul, pentru a solicita despăgubiri.

Cum verifici dacă bagajele tale au dispărut

Înainte de a intra în panică, este important să determini dacă bagajul tău a fost cu adevărat pierdut sau doar întârziat. În astfel de situații, ia în considerare câteva aspecte. În primul rând, așteaptă descărcarea completă a bagajelor, deoarece uneori, trolerul poate fi printre ultimele scoase din avion. Răbdare și așteaptă până când banda transportoare se oprește complet.

Dacă nu ai găsit bagajul, verifică și alte benzi, deoarece există posibilitatea ca unele bagaje să fi fost direcționate greșit pe o altă bandă. De asemenea, verifică zonele de preluare a bagajelor din apropiere sau zonele pentru bagaje supradimensionate sau speciale, dacă aceste caracteristici se aplică. În cazul în care bagajul are dimensiuni sau forme neobișnuite, poate fi transportat într-o zonă separată pentru astfel de bagaje.

De asemenea, verifică ecranele de sosiri pentru a te asigura că bagajele tale au fost descărcate la banda corespunzătoare. În cazul în care după aceste verificări încă nu l-ai localizat, este timpul pentru a acționa, raportând incidentul cât mai curând.

Procedura de raportare a bagajului pierdut

Toate bagajele sunt gestionate de către companiile aeriene de la predarea la check-in și până la sosirea la destinație. Imediat ce realizezi că bagajul tău nu mai este în posesie, nu părăsi zona de sosiri și mergi la ghișeul pentru obiecte pierdute sau contactează serviciul „Lost & Found” al companiei aeriene cu care ai zburat pentru a raporta problema.

De obicei, aceste puncte de referință sunt amplasate în apropierea benzilor de preluare a bagajelor și afișează siglele companiilor aeriene partenere. Vei completa un formular PIR (Raport de Neregularitate a Proprietății), document oficial utilizat pentru raportarea bagajelor pierdute, întârziate sau deteriorate, fiind esențial pentru urmărirea situației și solicitarea eventualelor despăgubiri.

Un bagaj este considerat întârziat dacă lipsește temporar, dar se găsește în mai puțin de 21 de zile

Pentru completarea formularului PIR, vei avea nevoie de datele de pe eticheta de identificare a bagajului, informațiile despre zbor și itinerariu, detalii despre bagaj (culoare, mărime, marcă, semne distinctive), conținutul, datele de contact și adresa de livrare preferată, dacă bagajul va fi identificat și returnat.

Reprezentanții companiei aeriene îți vor oferi un număr de referință (de exemplu BUHAF12345) pe care trebuie să îl păstrezi. Acest cod îți permite să urmărești în mod online stadiul procesului. Este foarte important să păstrezi acest număr. În cazul în care nu găsești niciun reprezentant la ghișeu, contactează direct compania. Nu părăsi aeroportul înainte de a te interesa de situație la autoritățile aeroportuare.

Dreptul la compensație financiară

Statisticile Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA) indică faptul că între 85-90% dintre bagajele întârziate sunt recuperate în primele 48 de ore, iar majoritatea celor pierdute sunt găsite în maximum 5 zile. De aceea, șansele ca bagajul să fie definitiv pierdut sunt relativ scăzute. Totuși, dacă bagajul nu a fost regăsit în timp util, ai dreptul la despăgubiri pentru cheltuielile urgente, precum haine, produse de igienă, medicamente și încălțăminte.

Dreptul la compensație depinde de momentul pierderii, fie la destinație, fie la întoarcere, conform publicației The Guardian. În cazul în care bagajul se pierde la destinație, poți solicita rambursare pentru articolele esențiale, iar unele companii oferă indemnizații zilnice sau solicită bonuri fiscale pentru a acoperi cheltuielile.

Dacă pierderea are loc la revenirea acasă, despăgubirea este mai redusă, presupunând acces la bunurile personale. Dacă bagajul este găsit ulterior, vei fi informat telefonic sau prin email, iar compania aeriană trebuie să-ți returneze bagajul la adresă, fără a fi necesar să te deplasezi.

Valoarea maximă a despăgubirilor

În cazul în care bagajul nu este recuperat în decurs de 21 de zile, acesta este declarat oficial pierdut. Poți depune o cerere de despăgubire, anexând lista obiectelor, valorile estimate, dovezile de achiziție, chitanțele pentru cheltuieli și copie după formularul PIR.

Conform Convenției de la Montreal (1999), limita maximă de compensare pentru bagajele pierdute, deteriorate sau întârziate este de 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), echivalent cu aproximativ 1.580 de euro, conform portalului ReFly.

Tratatele internaționale precum Convenția de la Montreal stabilesc norme uniforme pentru răspunderea operatorilor aerieni în transportul internațional, acoperind daunele cauzate pasagerilor, bagajelor și mărfurilor.

Asigurarea personală poate acoperi diferența dacă despăgubirea oferită de compania aeriană este insuficientă. Aceste reguli se aplică atât bagajelor în cală, cât și bagajelor de mână, cu anumite diferențe.

Metode de prevenție a pierderii bagajelor

Cei care anticipează eventuale întârzieri sau anulări se pot îngrijora și de posibilitatea ca bagajul lor să fie ratacit, furat sau deteriorat. Această preocupare este justificată mai ales în perioade aglomerate, precum cele din timpul Sărbătorilor de iarnă, sau în situații excepționale, cum au fost întreruperile globale ale sistemelor IT din vara anului 2024.

Există măsuri concrete pentru a minimiza riscul de a-ți pierde bagajul sau a reduce inconvenientele în cazul în care acest lucru se întâmplă:

Ce să faci înainte de a ajunge la aeroport

Alege zboruri directe. Pentru a evita pierderea bagajelor în timpul transferurilor, optează pentru zboruri directe sau, dacă sunt necesare escale, asigură-te că ai suficient timp între conexiuni, recomandă specialiștii de la Going.com. Transferurile scurte între avioane sunt cele mai frecvente cauze ale pierderii bagajelor.

Fotografiază bagajul și conținutul acestuia. Înainte de plecare, realizează fotografii cu bagajul și obiectele pe care le vei pune în valiză, pentru a avea dovezi clare în cazul în care acesta se pierde. Aceste imagini pot fi utile pentru identificare și pentru orice revendicare ulterioară.

Utilizează aplicații pentru urmărirea bagajelor. Multe companii aeriene oferă funcții de monitorizare în timp real a bagajelor prin aplicațiile lor mobile. Pentru o siguranță sporită, poți folosi și dispozitive de localizare Bluetooth, precum Apple AirTag, pentru a afla poziția exactă a bagajului.

Pune etichete cu datele de contact în interiorul bagajului. Pentru a preveni riscul pierderii definitive, organizează etichete cu informații despre tine, plasate atât pe exterior, cât și în interiorul bagajului.

Călătorește doar cu bagaj de mână. Având bagajul de cală predat, scade riscul de pierdere, iar obiectele personale și esențiale pot fi păstrate în cabina pentru a avea acces rapid la acestea.

Expediază bagajele separat, prin curier. În cazul în care vei sta mult timp într-o anumită destinație, poți trimite bagajele prin serviciile de curierat pentru a evita problemele legate de pierdere sau amânare la aeroport. Aceasta este o soluție eficientă mai ales pentru bagajele voluminoase sau multiple.

Alege companii aeriene low-cost. Reprezintă o opțiune mai sigură din punct de vedere al pierderii bagajelor, deoarece acestea operează frecvent zboruri directe, reducând riscul de pierdere în timpul transferurilor.

Ce să faci în timpul check-in-ului la aeroport

Predă bagajele în timp util. Realizarea formalităților de predare a bagajelor cu câteva minute înainte de zbor minimizează riscul de pierdere. Întârzierile în check-in pot duce la probleme, mai ales dacă bagajul necesită verificări suplimentare.

Păstrează obiectele de valoare în bagajul de mână. Bijuterii, bani, electronice și alte obiecte importante trebuie păstrate întotdeauna în cabina pentru a evita pierderea lor.

Verifică etichetele de destinație. Asigură-te că eticheta de pe bagaj indică corect destinația și păstrează bonul de revendicare pentru o identificare facilă.

Informa-te despre obiectele interzise în avion. Respectă reglementările privind obiectele permise în bagajul de mână și cel de cală, pentru a evita problemele la controlul de securitate.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *