Norvegia descoperă că autobuzele electrice Yutong pot fi oprite de la distanță, în timp ce Bucureștiul achiziționează troleibuze de la aceeași companie – HotNews.ro

Darius Cojocaru
6 Citit minim
Norvegia a descoperit că autobuzele electrice produse de chinezii de la Yutong pot fi oprite de la distanță. Bucureștiul cumpără troleibuze de la aceeași companie – HotNews.ro

Ruter, compania de transport public din Oslo, a efectuat în mod secret teste de securitate asupra autobuzelor electrice provenite din China. Rezultatele indică faptul că acestea pot fi activate și dezactivate de la distanță de către producătorul chinez Yutong, conform informațiilor din radiodifuzorul public norvegian NRK, citând cotidianul Aftenposten.

  • Informația a fost dezvăluită la câteva luni după ce primarul interimar al capitalei, Stelian Bujduveanu, a anunțat semnarea unui contract pentru furnizarea a 22 de troleibuze noi de la Yutong, cu o lungime de 12 metri și o capacitate de cel puțin 93 de pasageri.
  • Este important de menționat că tehnologiile utilizate de autobuzele electrice și troleibuzele sunt diferite, iar aspectele semnalate în Norvegia nu sunt neapărat aplicabile și pentru unitățile de transport ce vor fi operate în București.

Compania de transport public din Oslo a notificat Ministerul Norvegian al Transporturilor și Comunicațiilor despre rezultatele constatate. Conform Aftenposten, testele au fost realizate în această vară, când două autobuze ale companiei au fost expediate pentru verificări la Sandvika, principalul centru de transporturi din apropierea capitalei norvegiene.

Un autobuz era unul electric fabricat în Europa, iar celălalt provenea de la producătorul chinez Yutong. Ruter a dezasamblat autovehiculele și le-a examinat într-o încăpere cu semnale izolate, descoperind că autobuzele chinezești pot fi controlate de la distanță de către producător.

Compania de transport susține că producătorul are acces de la distanță la fiecare vehicul pentru actualizări software, diagnosticare, precum și pentru gestionarea sistemelor de baterii și alimentare electrică.

„Practic, autobuzul ar putea fi oprit sau dezactivat de către producător”, a precizat reprezentantul companiei într-un comunicat.

Autobuzele electrice Yutong provoacă îngrijorare în Norvegia

„Am informat autoritățile centrale și locale și colaborăm pentru stabilirea unor norme clare de securitate cibernetică pentru viitoarele achiziții”, a declarat Bernt Reitan Jenssen, directorul general al Ruter. El consideră că expertiza necesară este atât de avansată, încât ar fi prea dificil pentru autorități și compania de transport public să gestioneze singure această problemă.

„Trebuie să implicăm toate autoritățile competente în domeniul securității cibernetice, să colaborăm și să ne bazăm pe expertiză de top, inclusiv la nivel internațional”, a subliniat el.

Jon-Ivar Nygard, ministrul norvegian al transporturilor, a afirmat că instituțiile vor realiza evaluări detaliate ale riscurilor asociate cu autobuzele provenite din țări cu care Norvegia nu are colaborări în domeniul securității.

„Lucrăm în prezent la acest aspect și, împreună cu entități precum Ruter, vom asigura un sector de transport public mai sigur, reducând expunerea la riscuri”, a precizat el. De asemenea, a ținut să menționeze că există reglementări care obligă companiile să realizeze astfel de evaluări la fiecare achiziție, iar Ruter a aplicat aceeași procedură.

Peste 1.000 de autobuze electrice chinezești funcționează în Norvegia

Jenssen a menționat că probabilitatea ca furnizorii să oprească autobuzele de la distanță este redusă, deoarece nimeni nu are interes să facă acest lucru. „Însă, nu trebuie ignorate aceste riscuri” a adăugat el, liderul companiei de transport din Oslo.

De asemenea, el a evidențiat faptul că autobuzele nu pot fi controlate direct în timpul operării, ci doar pornesc sau se opresc dacă cineva preia controlul asupra lor.

Un studiu realizat recent de Autoritatea pentru Drumuri Publice din Norvegia a identificat în țară aproximativ 1.350 de autobuze de origine chineză, dintre care circa 850 sunt marca Yutong.

La acea vreme, un expert în securitate din Norvegia a avertizat cu privire la ceea ce radiodifuzorul public NRK a denumit „naivitatea norvegiană”.

„Este inexplicabil de ce politicienii refuză să asculte avertismentele periodice ale autorităților de securitate”, a afirmat Stale Ulriksen de la Academia Navală Norvegiană, după publicarea raportului.

Primăria București achiziționează troleibuze chinezești

În iunie 2025, Primăria Capitalei a anunțat semnarea unui acord pentru cumpărarea a 22 de troleibuze marca Yutong, prin fonduri europene din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Contractul, în valoare de 70,4 milioane de lei (fără TVA), a fost încredințat companiei Anadolu Automobil Rom SRL, reprezentant autorizat Yutong în România.

Troleibuzele, având o lungime de 12 metri și o capacitate de peste 90 de pasageri, sunt echipate cu:

  • autonomie de cel puțin 20 km, datorată unui sistem de stocare a energiei electrice (SRSEE),
  • climatizare,
  • motor sincron trifazat cu rotor în scurtcircuit, comandat de invertor și controlat digital, pentru performanță și eficiență energetică,
  • rețea digitală CAN pentru monitorizarea sistemelor,
  • garanție integrală de 6 ani.

Primirea primelor unități este programată pentru lunile aprilie-mai 2026.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *