Cum fac milionarii din lumea întreagă bani din criza industriei aerospațiale închiriind motoare de avioane private cu zeci de mii de dolari

Nistor Florin
6 Citit minim
Bogații lumii fac bani de pe urma crizei din industria aerospațială: închiriază motoarele avioanelor private cu zeci de mii de dolari

Când vine vorba să descopere modalități pentru a-și crește averea, persoanele cu avere dificil de egalat găsesc soluții inovatoare și neobișnuite. Ideile miliardarilor devin din ce în ce mai „creative” de la un an la altul. Recent, Donald Trump a făcut titluri în presa internațională pentru decizia de a-și îngropa prima soție, Ivana Trump, pe un teren de golf detinut în New Jersey. Conform codului fiscal din New Jersey, terenurile dedicate unui cimitir beneficiază de scutiri de taxe, impozite și alte taxe locale. Și nu este tot…

Modalități actuale prin care bogații își măresc averea

Astăzi, însă, cei ultra-uzuați de bogăție par să fi descoperit o nouă strategie, aproape la fel de „inteligentă” ca cea a lui Trump: aceștia închiriază motoarele propriilor avioane celor care așteaptă luni întregi pentru reparații ale aeronavelor.

Potrivit unei analize realizate de Financial Times, proprietarii de avioane private profită de criza de forță de muncă și de lipsa pieselor de schimb din industria aerospațială, obținând câștiguri de zeci de mii de dolari în doar câteva zile.

„Industria aerospațială se confruntă cu o penurie de personal specializat și componente, de la începutul pandemiei de COVID-19, ceea ce a dus la întârzieri semnificative în livrarea motoarelor și aeronavelor, atât pentru avioanele private, cât și pentru cele comerciale.”, precizează jurnaliștii FT.

Consultanții financiari și experții din domeniu afirmă că această tendință s-a inițiat după ce unii proprietari de jet-uri au început să închirieze doar motoarele, atașamentul față de interiorul personalizat al aeronavelor fiind foarte mare, inclusiv pentru facilități de lux precum băi din aur și marmură sau spații pentru cinema.

Laura Uberoi, lider în departamentul de finanțe private al firmei de avocatură Addleshaw Goddard, a declarat: „Este pentru prima dată în experiența mea când asist la familii care realizează profit din avioanele private, de obicei considerate o cheltuială ce se deprecierea.”

Costurile pentru închirierea unui motor de avion

Specialiștii afirmă că închirierea unui motor cu reacție, de dimensiuni medii, pentru câteva zile, poate ajunge la aproximativ 50.000 de dolari, iar acesta poate fi demontat rapid, chiar în aceeași zi sau peste noapte.

„De regulă, această practică nu era frecventă pentru avioanele private, deoarece acestea sunt folosite intens,” dar a devenit tot mai răspândită în ultimii cinci-sapte ani, stimulată de motive comerciale profitabile, a explicat Laura Uberoi.

Kevin Michaels, director general al companiei AeroDynamic Advisory, afirmă că există o problemă recunoscută în lanțul de aprovizionare cu motoare de propulsie mici, ceea ce întârzie întreținerea și reparațiile. Operatorii de aviație de afaceri dețin de obicei flote compacte și puține motoare de rezervă în stoc, a adăugat el.

„Timpul de reparație poate varia între patru și șase luni, uneori chiar opt până la zece luni, față de cele două-trei luni normale,” a spus el. „Aceasta crește cererea pentru motoare de schimb.”

Producători precum Pratt & Whitney, Rolls-Royce și Honeywell, principali furnizori de motoare pentru avioane de afaceri, lucrează încă pentru a-și extinde capacitatea de producție și de servicii.

Cererea în creștere pentru avioane private

Pe lângă criza din sector, solicitarea în accent pentru avioane private complică și mai mult situația.

„Numărul de zboruri în domeniul aviației de afaceri a crescut cu peste 30% comparativ cu perioadele precedente pandemiei,” a afirmat Kevin Michaels. Această creștere a surprins unii producători, iar lanțurile lor de aprovizionare încearcă să recupereze întârzierile.”

Daniel Hall, consultant senior la Cirium Ascend, menționează că sectorul aviației de afaceri se confruntă cu aceleași dificultăți ca și cel comercial – lanțuri de aprovizionare blocate, lipsă de piese de schimb și un declin în interesul tinerilor pentru întreținerea aviației.

Industria aviației globale se află într-un proces acut de criză a lanțului de aprovizionare, spun experții.

În 2024, numărul de avioane livrate a fost de doar 1.254, cu aproape 30% mai mic decât nivelurile dinaintea pandemiei, iar comenzile restante au atins un prag record de 17.000 de unități, conform unui raport al Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA).

Pierderi de peste 11 miliarde de dolari în sectorul aviației mondiale

Multe aeronave rămân neutilizate din cauza problemelor continue ale motoarelor, afectând capacitatea operațională a companiilor aeriene și dificultățile de a satisface cererea în creștere a pasagerilor.

Estimările analiștilor indică costuri în valoare de peste 11 miliarde de dolari pentru companiile aeriene în anul 2025 din cauza acestor perturbări.

Presiunea asupra veniturilor este amplificată de problemele operaționale, precum anularea zborurilor, majorarea compensațiilor și înlocuirea forțată a componentelor, afectând performanța aeronavelor.

Deficitele în lanțul de aprovizionare îi determină pe operatori să utilizeze avioane mai vechi, crescând costurile — estimarea fiind de până la 4,2 miliarde de dolari în economii de combustibil amânate și aproximativ 3,1 miliarde de dolari în cheltuieli de mentenanță suplimentare în 2025, potrivit raportului IATA.

Recomandarea autorului:

Uniunea Europeană are în vedere consolidarea stocurilor de materiale esențiale pentru situații de urgență.

Romaero a evitat, momentan, plata unei sume de 17 milioane de dolari. Aceasta fusese solicitarea îndeplinită de către omul de afaceri Cristian Sindie.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *