Donald Trump și George Simion. Sursa foto colaj: Profimedia / Inquam Photos
Din cele 69 de milioane de lei cheltuiți de George Simion în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din primăvara anului 2025 (turul I și turul II), 23,4 milioane de lei au fost direcționate către postul de televiziune Realitatea Plus. Însă, Realitatea nu a prestator conform acordului și AUR a plătit pentru publicitate neprestată. Diferența dintre suma facturată și serviciile efectuate a fost de 17 milioane de lei, conform AEP, fapt pentru care Autoritatea a depus plângere penală, conform site-ului de investigații Snoop.
Din cei 23,4 milioane de lei plătiți de AUR către Realitatea Plus, echivalentul a aproape 5 milioane de euro, 1 milion de euro au fost cheltuiți pentru o singură zi de emisie: 12 mai 2025.
„Culisele Statului Paralel” a costat AUR 450.000 de euro
În acea zi, aproape jumătate din suma alocată a fost plătită pentru emisiunea realizată de Anca Alexandrescu, denumită „Culisele Statului Paralel”. Evenimentul a durat 2 ore. Realitatea Plus a facturat lui George Simion această emisiune cu 450.000 de euro. AUR a efectuat plata și a solicitat recuperarea acestor fonduri din buget.
Când AEP a verificat modul în care au fost cheltuiți banii alocați de AUR, autoritatea a descoperit că Simion nu a fost prezent în emisiune – candidat fiind doar câteva minute, într-o intervenție de la distanță. Acesta nu a fost singurul aspect analizat de AEP.
AEP afirmă că, de fapt, AUR a primit publicitate electorală în valoare de câteva mii de euro
Analizând conținutul emisiunii realizate de Anca Alexandrescu, AEP a identificat numeroase subiecte discutate fără legătură cu George Simion, însă facturate ca și cum întreaga emisiune ar fi fost campanie pentru liderul AUR.
Autoritatea a decis ca, din cei 450.000 de euro plătiți de AUR pentru ediția „Culisele Statului Paralel” și solicitați a fi rambursați, partidul să recunoască și să returneze câteva mii de euro. Restul fondurilor rămân acoperite de resursele proprii ale partidului condus de George Simion.
Totalul plăților făcute de AUR către Realitatea Plus nu a fost acceptat ca fiind integral eligibil, partea de 3,5 milioane de euro nefiind recunoscută ca cheltuieli legale de către AEP.
Ce înseamnă această sumă de circa 5 milioane de euro în contextul publicității electorale, nu doar în România?
Dacă în campania de o lună și jumătate, AUR a investit circa 5 milioane de euro pentru publicitate la Realitatea Plus, Donald Trump a alocat aproximativ 6 milioane de dolari (echivalentul a 5,5 milioane de euro) pentru promovare pe Facebook în ultimele trei luni ale campaniei sale prezidențiale din SUA, conform unui raport independent al companiei Solomon.
Impactul cheltuielilor: 450.000 de euro pentru o singură emisiune
În noiembrie 2024, în ultimele zile ale campaniei pentru realegerea sa în funcția de președinte, echipa lui Donald Trump a cheltuit aproximativ 18 milioane de dolari pentru 10.000 de spoturi publicitare, echivalentul a circa 1.800 de dolari pe spot. Aceste prețuri sunt din piața media din SUA, mai costisitoare decât în România.
Calculul arată că suma de 450.000 de euro plătită de AUR pentru emisiunea realizată de Anca Alexandrescu ar fi permis difuzarea a peste 300 de spoturi TV în SUA, la prețul mediu pentru reclamele publicitare din campania lui Donald Trump.
Diferența este că, în timp ce cele 300 de spoturi din SUA prezentau mesajele lui Trump, emisiunea de două ore de la Realitatea Plus a avut doar câteva minute cu George Simion.
Astfel, suma plătită de AUR pentru emisiune ar fi permis difuzarea a peste 300 de spoturi publicitare în condiții americane, dar în cazul românesc, TV-ul a fost folosit pentru o fragmentară apariție la sfârșitul emisiunii.

