Două foste capitale comuniste: Varșovia în plină dezvoltare și Bucureștiul stagnând în subdezvoltare și dezordone în timpul campaniei electorale

Nistor Florin
9 Citit minim
Două foste capitale comuniste, două direcții diferite. În timp ce Varșovia înflorește și devine un oraș al viitorului, Bucureștiul este blocat în timp, murdar, aglomerat și condamnat la subdezvoltare. Iar în plină campanie electorală, ca ni

Daniel Băluță se confruntă cu Ciprian Ciucu, care în lupta electorală îl contracarează pe Cătălin Drulă. Acesta din urmă se opune Ana Ciceală, iar toți sunt criticați de Anca Alexandrescu. În discursurile publice predomină teme precum „puterea absolută”, „reprezentanții sistemului” și „pericolul extremismului”. Mai au aproape două săptămâni până la alegerile pentru Primăria Capitalei, însă în spațiul public nu se discută despre proiecte semnificative pentru București.

Într-o altă capitală a fostului bloc comunist, viitorul urban se dezvoltă rapid. Varșovia alocă peste un miliard de euro pentru rețelele de transport public. Problema supraaglomerării rămâne prioritară pentru cetățeni din întreaga lume civilizată. Zohran Mamdani a obținut victoria în alegerile pentru Consiliul municipal din New York, promițând să decongestioneze aglomerația metropolitană. În schimb, bucureștenilor nu le-au mai rămas în promisiuni…

București, în top 10 cele mai aglomerate orașe din lume

Conform raportului din 2023 al companiei TomTom, specializată în sisteme GPS, Bucureștiul, condus de Nicușor Dan, se situează pe locul 8 în clasamentul celor mai aglomerate orașe globale. Fostul primar a fost ales cu promisiuni nerealizabile de fluidizare a traficului, precum trenurile metropolitane sau semafoarele inteligente „ca în New York”. În ciuda lipsei de realizări, cel puțin promitea. În campania actuală, însă, chiar și promisiunile par a fi abandonate.

Bugetul Primăriei Capitalei acoperă peste 50% din total pentru funcționare și salarii

Bugetul Bucureștiului pentru 2025 a fost estimat la 11 miliarde de lei, fiind cu aproximativ 269 milioane de lei mai mare decât cel din anul anterior. Totodată, cheltuielile pentru personal și funcționare reprezintă 7,14 miliarde de lei (65%), în timp ce investițiile au primit 2,35 miliarde de lei (21%). O parte semnificativă din fonduri a fost direcționată către reabilitarea arterelor principale, construirea de parcaje subterane în zona Pieței Constituției și Sala Palatului, precum și modernizarea depoului Titan.

Pentru componenta esențială a unui centru urban european, transportul public, bugetul total a fost de 1,2 miliarde de lei pentru extinderea rețelei Metrorex, și 380 de milioane de euro din fonduri europene pentru STB. Primarul interimar, Stelian Bujduveanu, menționa în iulie că aceste proiecte vor aduce „mijloace de transport noi, infrastructură modernizată și conexiuni îmbunătățite între cartiere, cu fonduri din Uniunea Europeană”.

Bugetul alocat Societății de Transport București (STB) a fost de 1,9 miliarde de lei, din care 1,3 miliarde au fost subvenții de la Primărie, iar cheltuielile cu personalul au depășit 1,17 miliarde de lei. Directorul general al STB, Daniel Istrate, avea la începutul anului un salariu lunar de 12.000 de euro, iar membrii Consiliului de Administrație primeau circa 3.000 de euro per ședință. Salariul directorului STB a crescut de patru ori în doi ani, de la 3.000 la 12.000 de euro. Măsurile de austeritate adoptate de guvernul Bolojan au avut ca efect reducerea salariilor directorului și a indemnizațiilor CA, cu peste 20%, aducând salariul directorului la 4.350 de euro și diminuând remunerațiile CA.

În ultimii ani, transportul public din București a fost echipat cu 100 de tramvaie Astra Imperio Metropolitan, 100 de autobuze electrice ZTE și 100 de troleibuze Solaris. Totuși, nu toate aceste vehicule au ajuns pe șoselele capitalei. Circa 40 dintre autobuzele electrice nu au fost utilizate niciodată, fiind înlocuite de autobuze vechi Euro 3. În plus, în februarie, STB avea datorii de peste 13 milioane de euro către parteneri comerciali.

Primăria Varșoviei investește peste 1 miliard de euro în transport

În Varșovia, situația este diferită. Cheltuielile vor depăși pentru prima dată în istorie 30 de miliarde de zloți (7,09 miliarde de euro), cu prioritate pentru domeniul educației, pentru care alocă aproximativ 10 miliarde de zloți (2,365 miliarde de euro). A doua cea mai mare parte va merge către transport și telecomunicații, cu 6 miliarde de zloți (1,419 miliarde de euro), de cinci ori mai mult decât bugetul destinat STB. Restul fondurilor vor fi direcționate către reabilitarea clădirilor emblematice și către întreprinderile municipale. Spre deosebire de București, unde funcționarea administrației ocupă 1,428 miliarde de euro, în Varșovia cheltuielile pentru administrație sunt sub jumătate, fiind de 591,24 milioane de euro.

Capitala Poloniei este lider în Europa în numărul autobuzelor cu emisii zero, având în plan ca până în 2027 jumătate din cele 1.500 de autobuze să fie electrice sau cu emisii reduse. Recent, Primăria a semnat un contract pentru achiziția a 79 de autobuze electrice, cu livrare până la sfârșitul anului, și are în vedere alte 120 de autobuze electrice pentru 2026.

Orașul Wroclaw prioritizează dezvoltarea transportului public

Nu doar capitala Poloniei are planuri ambițioase. Primăria Wroclaw preconizează un buget record de 9,4 miliarde de zloți (2,223 miliarde euro) pentru 2026. La fel ca în Varșovia, cea mai mare parte a fondurilor va fi destinată educației, în valoare de peste 3,5 miliarde de zloți (827 milioane euro). Incluse în priorități sunt proiecte pentru extinderea rețelei de transport și conectivitate, cu investiții de 1,72 miliarde de zloți (400 milioane euro), pentru construirea unei noi linii de tramvai și reabilitarea unei intersecții importante. De asemenea, orașul va investi 10% din buget în managementul urban și protecția mediului, iar 8% vor fi alocate pentru servicii sociale și politici pentru familii.

Budapesta urmărește reducerea emisiilor cu 8.000 de tone anual până în 2027

Budapesta a început procesul de electrificare a transportului în comun, testând autobuze electrice BYD, urmate de introducerea lor oficială în circulație în decembrie. Capitala Ungariei vizează ca până în 2027 să aibă jumătate din cele 1.500 de autobuze electrice cu emisii scăzute sau zero. De asemenea, a semnat un contract de 141 de milioane de euro pentru 51 de tramvaie CAF moderne, finanțate din fonduri europene, și are planuri pentru modernizarea și achiziția a aproape 300 de autobuze electrice și euro 5, reducând astfel emisiile locale cu aproximativ 8.000 de tone anual.

Mamdani triumfă în alegerile din New York, promovând soluții pentru traficul urban

Problema traficului și a transportului public a influențat decisiv rezultatul alegerilor din New York. Zohran Mamdani a construit campania în jurul nemulțumirii față de sistemul de transport și a promis că va face orașul mai accesibil. Unul dintre cele mai lente autobuze din America de Nord circulă prin New York cu o viteza medie de circa 13 km/h. În timpul campaniei, Mamdani a subliniat această problemă și a susținut că autobuzele ar trebui să fie gratuite pentru a elimina cozile și a permite utilizarea fiecărei intrări de autobuz la stații. În ziua alegerilor, a fost chiar surprins în autobuzul cu întârziere de 25 de minute, afirmând că orașul are „cele mai lente autobuze din țară” și propunând ca „autobuzele să fie gratuite pentru toți, pentru a facilita circulația și accesul la transport”.

SUGESTIA AUTORULUI:

În timp ce Bolojan reduce pensiile și încearcă să determine magistrații să-și asume responsabilitatea pentru lipsa de finanțare și inechități, Ungaria, Polonia și Germania își iau măsuri pentru protejarea seniorilor, căutând soluții și majorând substanțial veniturile pensionarilor.

Alegerile nu sunt despre proiecte, ci despre fonduri. MULTI, foarte mulți bani. 11 miliarde de lei. Bucureștiul, gestionat „ca la Monopoly”, între PNL, USR și PMP. Oamenii conduși de Vlad Voiculescu administrează 19 spitale, PNL se ocupă de Transporturi, prin „Mână Lungă”, și un fost pedelist din „GAȘCA” lui Băsescu.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *