Băncile rusești încearcă salvarea celui mai mare angajator din Rusia cu datorii de 51 miliarde de dolari

Darius Cojocaru
5 Citit minim
Băncile rusești încearcă să salveze cel mai mare angajator din țară, care a adunat datorii de 51 miliarde de dolari – HotNews.ro

Băncile din Rusia sunt pregătite să reestructuraze o parte din datoria principală a Căilor Ferate Ruse, cu condiția ca banca centrală să nu majoreze cerințele de rezervă pentru aceste credite, a declarat Andrei Kostin, directorul general al VTB, într-un interviu pentru Reuters.

Declarația survine în contextul în care Guvernul rus analizează diverse soluții pentru susținerea Căilor Ferate Ruse, cel mai mare angajator privat din țară, care a acumulat o datorie de 4.000 de miliarde de ruble (50,8 miliarde de dolari), conform agenției de presă.

VTB, a doua cea mai mare instituție bancară din Rusia, reprezintă principalul creditor al Căilor Ferate Ruse, iar conducerea băncii participă săptămânal la întâlniri cu oficialii guvernamentali pentru a discuta gestionarea datoriilor. La aceste discuții sunt prezenți și reprezentanți ai băncii centrale.

„Instituțiile financiare sunt dispuse să reconfigureze creditele și să amâne plățile, cu condiția ca banca centrală să nu crească cerințele de rezervă pentru aceste credite”, a afirmat Kostin.

Rusia încearcă să salveze Căile Ferate

Compania feroviară de stat din Rusia, cu aproximativ 700.000 de angajați, a înregistrat o scădere a veniturilor din cauza încetinirii accentuate a economiei de război a țării, în timp ce costurile datoriei au crescut semnificativ, pe fondul celor mai ridicate rate ale dobânzii din ultimele două decade.

Conform a două surse anonime pentru Reuters, Moscova a discutat diverse măsuri pentru a sprijini compania feroviară în gestionarea datoriilor, în mare parte față de bancile de stat.

Brandurile propuse includ majorarea tarifelor pentru transportul de marfă, creșterea subvențiilor, reducerea impozitelor sau utilizarea fondurilor din Fondul Național de Rezervă, menționează sursele.

Autoritățile ruse s-au întâlnit la sfârșitul lunii noiembrie pentru a discuta situația și intenționează să se reîntâlnească în decembrie, a declarat o sursă. Căile Ferate Ruse, guvernul rus și Ministerul Transporturilor nu au răspuns solicitărilor de comentarii.

Unele idei, încă neconfirmate oficial, includ stabilirea unei limite pentru ratele dobânzilor plătite de Căile Ferate Ruse la 9% sau conversia datoriilor în acțiuni – oferind, în mod practic, băncilor de stat o participație în companie.

O sursă a menționat că o propunere era conversia a 400 de miliarde de ruble din datoria Căilor Ferate Ruse în acțiuni.

Aceste măsuri au fost descrise ca încercări de a „salva” Căile Ferate Ruse, care deține a treia cea mai extinsă rețea feroviară din lume, după cele din Statele Unite și China.

Datoria a crescut cu 9 miliarde de dolari în numai șase luni

În 2024, Căile Ferate Ruse au raportat venituri de 3.300 miliarde de ruble și cheltuieli de 2.800 miliarde de ruble, conform standardelor internaționale.

La jumătatea anului 2025, compania a raportat o datorie netă de 3.300 de miliarde de ruble, din care 1.800 miliarde de ruble reprezintă datorii pe termen scurt.

Nu este clar motivul creșterii datoriei cu aproximativ 700 de miliarde de ruble (aproximativ 9 miliarde de dolari) în numai șase luni.

Căile Ferate Ruse, care transportă pasageri, petrol și marfă în cel mai întins teritoriu al lumii, de la Pacific la Marea Neagră și Marea Baltică, sunt considerate un indicator important al stării economiei ruse.

Dificultățile financiare evidențiază problemele cu care se confruntă economia de război: companii prea vaste pentru a fi declarate falimentare, acoperite de împrumuturi de stat, ceea ce complică situația statului într-un context de cheltuieli record pentru apărare.

În perioada primelor două mandate ale președintelui Vladimir Putin, între 2000 și 2008, economia Rusiei a crescut de la sub 200 de miliarde de dolari în 1999 la 1.700 miliarde de dolari. În prezent, produsul intern brut nominal al Rusiei, de 2.200 miliarde de dolari, este comparabil cu cel din 2013, an premergător anexării Crimeei, iar economia va încetini semnificativ în acest an.

Foto: Ekaterina Chernysheva | Dreamstime.com

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *