După cum s-a menționat anterior, conform sursei Economica.net, printre inițiativele propuse de Comisia Europeană în cadrul pachetului pentru sectorul auto se află și una, susținută activ de Franța și grupul Renault, dedicată autoturismelor electrice de mici dimensiuni, cu greutate redusă, prețuri accesibile și un nivel semnificativ de piese fabricate în Europa.
Văzută ca fiind inutilă de către alți producători auto, în special germani, decizia de a crea o clasă specială de vehicule implică, printre altele, acordarea unor privilegii speciale pentru europeni, pentru achiziționarea acestor autovehicule.
Potrivit publicației Financial Times, aceste beneficii vor include, printre altele, acces prioritar și, eventual, gratuit, la parcări în zonele urbane și stații de încărcare.
De asemenea, companiile implicate în asamblarea acestor automobile vor beneficia de o scutire de zece ani de la aplicarea noilor reglementări europene, precum normele de siguranță și standardele de emisii Euro 7, care urmează să intre în vigoare în 2026. Prin această măsură, Comisia Europeană urmărește să mențină costurile vehiculelor electrice la un nivel redus, având în vedere că modificările frecvente ale standardelor influențează creșterea cheltuielilor pentru producători.
Primul lider al unei companii europene care a susținut această inițiativă a fost Luca de Meo, fostul CEO al grupului Renault. În decembrie 2023, afirma: „Luați exemplu de la japonezi și de la «kei cars». Acesta este modelul ideal pe care trebuie să îl urăm și noi în Europa”.
Ulterior, și actualul administrator al grupului Renault, Francois Provost, a exprimat susținerea pentru această idee, precizând în noiembrie 2025 că vehiculele de mici dimensiuni, ce ar putea fi incluse în segmentul favorizat de Comisia Europeană, trebuie să aibă o lungime mai mică de 4,1 metri, să emită mai puțin de 15 tone de CO2 pe durata întregii vieți utile și să fie realizate utilizând „conținut autohton”, inclusiv în cazul bateriilor.
„Scopul este de a reduce costul acestor autovehicule”, a afirmat Provost, nu de a dezvolta vehicule noi pentru această categorie. Acest lucru se datorează faptului că, în condițiile acestor criterii, se vizează deja „nucleul pieței europene” din segmentele A și B.
De asemenea, liderul Renault a menționat că nu dorește „eliminarea reglementărilor. Cer doar o amânare de 10 sau 15 ani pentru aceste tipuri de mașini. În prezent, Europa are în plan 107 norme noi pentru sectorul auto până în 2030”. În urma potențialelor excepții de la noile reglementări acordate de Comisia Europeană, acesta consideră că prețul acestor vehicule ar putea fi redus cu câțiva mii de euro.
În ciuda presiunilor exercitate de către statul francez și producătorii auto din Franța asupra Comisiei Europene, există aparent unele divergențe în interiorul grupului de lobby al producătorilor europeni auto (ACEA). În timp ce companiile din Franța și Italia susțin această inițiativă, deoarece deja comercializează astfel de autovehicule electrice, firmele germane sunt reticente, analizând portofoliile lor de pe piață și planșele de design.
De asemenea, nu este încă clar dacă potențialii consumatori europeni își doresc în mod suficient astfel de vehicule, cu dimensiuni și interior redus, destinate în special traficului urban.
Datorită interesului Franței pentru această categorie specifică de mașini – care, în majoritatea cazurilor, reprezintă doar reîncadrarea modelelor existente, fără a crea o gamă nouă – această categorie a fost denumită „Sejournette”, după numele vicepreședintelui Comisiei Europene pentru strategie industrială, Stephane Sejourne, cel care coordonează această propunere.
Elaborare și adaptare a legislației auto europene


