Impactul IMCA și impozitul minim asupra capacității de export a României și necesitatea eliminării acestora

Nistor Florin
7 Citit minim
Cum afectează IMCA, impozitul minim care trebuie să dispară dar a fost doar înjumătățit, capacitatea de export a României – Economica.net

„O frână mai redusă rămâne o frână în economie,” a declarat președintele Confederației Patronale Concordia, Dan Șucu, referindu-se la decizia coaliției de a diminua impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) la 0,5%, începând cu 1 ianuarie 2026.

„Eliminarea acestui impozit ar fi eliberat în sectorul economic între 1,3 și 1,5 miliarde lei pentru investiții productive în domenii cheie precum tehnologia informației și comunicațiile, comerț, transport și industrie. IMCA va continua să descurajeze și să blocheze investițiile în sectoare cu valoare adăugată ridicată, afectând capacitatea firmelor de a se extinde și de a concura pe plan regional și internațional,” a afirmat confederația patronală ce reprezintă aproape 4.000 de companii din România, coloana vertebrală a economiei naționale.

Principalii exportatori afectați de IMCA

în primele nouă luni ale anului, exporturile României au crescut cu 4,3% comparativ cu aceeași perioadă din 2024, atingând valoarea de 81 de miliarde de euro, însă deficitul comercial al țării rămâne ridicat, având în vedere importuri de 108 miliarde de euro.

Iată un clasament al celor mai exportate produse din România:

  • Vehicule și componente auto
  • Echipamente electrice și electronice
  • Mașini și utilaje
  • Combustibili și produse petroliere
  • Produse din fier și oțel

Avertismentele industriei auto

Atunci când vorbim de vehicule, ne gândim probabil la Dacia, cel mai cunoscut brand românesc în străinătate. Fabrica Dacia întâmpină dificultăți legate de IMCA.

Mihai Bordeanu, Director General al grupului Renault în România și manager general Dacia Sud-Estul Europei, a declarat în septembrie că IMCA pentru companiile cu peste 50 de milioane de euro în cifră de afaceri va afecta planurile de investiții ale industriei auto din România.

„Înțelegem provocările bugetare ale țării, dar nu putem transfera efortul de recuperare a deficitului asupra companiilor care realizează cifre de afaceri importante în România, angajând direct zeci de mii de salariați și contribuind la poziția țării noastre, locul 6 în UE, în producția de autovehicule,” a spus Mihai Bordeanu într-un mesaj al Asociației Industriei Auto din România, ACAROM.

„Să nu uităm că, fără contribuția de peste 14% la PIB, de 35% din exporturi, România ar înregistra o evoluție negativă severă, iar peste 800.000 de angajați direct și indirect legați de sectorul auto ar fi afectați,” a adăugat oficialul Dacia la acea vreme, într-un context tensionat legat de menținerea IMCA la 1%, împreună cu o taxă pentru firmele afiliate din același grup. „Nu putem continua proiectele în condiții fiscale nepredictibile și nesustenabile. În ultima vreme, numeroase proiecte din sectorul auto au fost pierdute, iar în ritmul actual de modificări fiscale, nu vom mai putea garanta continuarea celor existente,” a avertizat el.

Producătorul Dacia a exportat anul trecut 280.000 de autovehicule. Peste 5% din totalul exporturilor de bunuri ale României au fost realizate de această fabrică.

Problemele Rompetrol, cel mai mare rafinărie din România

De asemenea, afectată de IMCA este compania Rompetrol Rafinare, care administrează cea mai mare rafinărie de petrol a României, Petromidia.

„Pentru Rompetrol Rafinare, impactul regimului fiscal introdus în decembrie 2022, prin măsuri de suprataxare (de solidaritate) și noi impozite pe cifra de afaceri (ICAS – impozitul suplimentar pe activitatea din petrol și gaze și IMCA – impozitul minim pe cifra de afaceri), din 2024, sunt semnificative.”

„IMCA implică impozitare în lanț, taxând același litru de combustibil de mai multe ori la fiecare etapă a distribuției (rafinare, distribuție carburanți, retail), crescând impozitarea efectivă la peste 100%. În calitate de operator cu 46% din capacitatea de rafinare a țării, acoperind 30% din cererea internă de carburanți, precum și principal furnizor de combustibil pentru aviație și unic producător de bitum și polimeri, discontinuitatea activității ar compromite securitatea energetică, stabilitatea financiară, veniturile bugetare și credibilitatea strategică a României în regiune,” au menționat oficialii companiei în noiembrie.

Calculul preliminar indică faptul că firma ar fi trebuit să plătească anul viitor 120 de milioane de dolari în contul IMCA, la 1%, așa că reducerea la 0,5% aduce o ușurare temporară, dar problema taxa rămâne. Industria petrolieră, pe lângă alte taxe, suportă și alte costuri, care sunt în creștere.

„Conform estimărilor, până în 2030, costul achiziționării certificatelor de carbon pentru KazMunaygas International (Grupul Rompetrol) ar putea ajunge la 70 de milioane de euro anual, iar cheltuielile pentru biocomponente vor urca la 329 de milioane USD pe an. În aceste condiții, implementarea de proiecte pentru reducerea amprentei de carbon și respectarea standardelor de mediu devine esențială. Pe termen mediu, portofoliul de proiecte pentru decarbonizare este estimat la circa 600 de milioane USD,” a afirmat ministrul energiei din Kazahstan, Almassadam Satkaliyev, în septembrie.

Petromidia, cea mai mare rafinărie de combustibili din România, a exportat aproape 1,4 milioane de tone în primele nouă luni. O mare parte din carburanți ajung pe piețele în care Grupul Rompetrol operează rețele de benzinării.

Rafinăria Petromidia își mărește exporturile de carburanți la cel mai ridicat nivel din ultimele șase ani

Există încă posibilitatea ca industriile cu marje mici să fie exceptate de IMCA

Președintele PSD, Sorin Grindeanu, a afirmat după decizia coaliției că impozitul pe cifra de afaceri pentru anumite industrii cu profitabilitate redusă ar putea fi eliminat, în condițiile în care social-democrații au susținut anterior acest impozit, iar liberalii au cerut eliminarea acestuia.

Este vorba despre companii cu cifre de afaceri mari și volume înalte, dar cu profitabilitate scăzută per unitate.

„Vreau să vedem calculele, dar pot să spun că nu consider oportună eliminarea impozitului IMCA, de exemplu, pentru sectorul bancar. Trebuie analizat punctual, dar posibil ca să fie eliminat pentru industriile cu marjă foarte redusă și care ne afectează competitivitatea la nivel european,” a declarat Grindeanu.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns