Video autostrada A1 Lugoj – Deva: Imagini recente cu primele tuneluri construite de Umbrărescu și estimările de finalizare

Nistor Florin
5 Citit minim
VIDEO Autostrada A1 Lugoj – Deva: Imagini noi cu primele tuneluri construite de Umbrărescu. Când vor fi gata – Economica.net

GALERIE FOTO – VIDEO: Tunel Autostrada A1 Lugoj – Deva (sursa: RăducuPDrum)

„Pe autostrada A1, la tunelul 2 de la Margina – Holdea, cu o lungime de aproximativ doi kilometri (forat + tehnică cut&cover), șantierele progressează conform planului,” scrie Răducu Popa, cel care urmărește constant activitatea pe șantierele de autostrăzi.

Întrebat despre calendarul estimat și data finalizării lotului lipsă de pe A1 Lugoj – Deva, acesta menționează că se pare că lucrările vor fi gata în luna decembrie 2026.

De asemenea, unii observatori comparează evoluția tunelurilor realizate de UMB și partenerul bosniac cu cele construite de PORR la primul tunel forat de autostradă din România, de pe secțiunea 4 a A1 Sibiu – Pitești.

„Diferențele față de PORR sunt evidente, atât în stilul de lucru, cât și în utilaje – se pare că metoda folosită este cea umbrărească, nu varianta austriacă, având un stil diferit de execuție și echipamente. Uitați-vă la stilul de lucru și utilajele folosite, și veți observa diferența față de bosniaci,” afirmă un comentator.

În răspuns, cel care a realizat imaginile explică că se face o comparație neîntemeiată, menționând că UMB dispune de utilaje moderne și utilizează metoda NATM (New Austrian Tunnelling Method), care implică operațiuni precum săparea, introducerea de țevi, stabilizarea, turnarea de beton (torcret), armarea structurilor – ordinea acestor pași poate varia în funcție de proiect.

De asemenea, tunelul construit de PORR are două benzi pe sens, în timp ce pe secțiunea Lugoj – Deva este inclusă și banda de urgență.

Un alt analist observă că tunelurile din A1 Lugoj – Deva diferă de cele realizate de PORR pe A1 Sibiu – Pitești: „Tehnica utilizată de UMB pare mai dezorganizată, dar nu este. Ei trebuie să sape un tunel mai larg (cu banda de urgență), ceea ce înseamnă un volum de rocă excavat cu aproximativ 60 – 70% mai mare comparativ cu PORR. Aceasta implică o viteză mai scăzută de progres. Totodată, echipele au împărțit frontul de lucru în două verticale și sapă și susțin succesiv partea superioară, apoi partea inferioară, și realizează suportul lateral. Astfel, condițiile de lucru pentru partea superioară sunt mai favorabile, și se pot utiliza două echipe în același timp, dublând viteza de avansare.”

Specialiști ai Companiei Naționale de Drumuri afirmă că proiectele de tunel pe cele două autostrăzi sunt diferite și nu pot fi comparate direct: „Tunelul UMB are 2 benzi pe sens și bandă de urgență, și include 4 sectoare cu tunel forat și două sectoare cu tehnică cut&cover. În schimb, tunelul PORR are 2 benzi pe sens, fără bandă de urgență, fiind forat integral. Deși metodele de foraj sunt ambele varianta austriacă, lucrările de la Margina – Holdea sunt de dimensiuni mai mari, iar sectorul cut&cover presupune tehnici avansate,” explică reprezentanții Drumuri.

La finalul anului 2025, stadiul de progres al șantierului A1 Margina – Holdea este aproape de 50%, cu activitate intensă în toate galeriile celor două tuneluri, conform unei postări a DRDP Timișoara din 19 decembrie, preluată de CNAIR.

Ei vor permite inginerilor UMB și partenerului bosniac Euro Asfalt să lucreze și în zilele de sărbătoare legală. „Lucrările continuă chiar și pe 31 decembrie, precum și în zilele de 2 și 3 ianuarie, iar începând cu 8 ianuarie 2026, activitatea va reveni la program normal,” transmiteau reprezentanții DRDP Timișoara.

Mobilizarea muncitorilor și pe acești data indică hotărârea constructorului român de a finaliza rapid această secțiune a autostrăzii A1 Sibiu – Nădlac.

Reamintim că pe 10 noiembrie, s-a realizat străpungerea galeriilor pe sensul Lugoj – Deva (calea 1) a Tunelului 1, conform anunțului ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban. Galeria de pe sensul Deva – Lugoj fusese finalizată deja la sfârșitul lunii iulie.

La sfârșitul lunii noiembrie, stadiul general al proiectului, cu o lungime totală de 9,13 km, era de aproximativ 44%, conform declarațiilor ministrului Ciprian Șerban.

Primul tunel realizat de UMB pe A1 Lugoj – Deva

„Pentru anul viitor, această secțiune trebuie finalizată pentru a permite circulația neîntreruptă de la Boița la Nădlac, pe o distanță de circa 360 km,” estimează Ciprian Șerban.

Valoarea contractului pentru proiectarea și execuția secțiunii Margina – Holdea din Autostrada Lugoj – Deva depășește 1,82 miliarde lei (fără TVA) și beneficiază de finanțare prin PNRR.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns