Taxa auto în PNRR: Impactul asupra României – Cererea de plată nr. 4

Nistor Florin
4 Citit minim
Se reintroduce taxa auto în cererea de plată nr. 4 din PNRR: Impactul noii măsuri fiscale asupra României

Importanța solicitării de plată nr. 4

Reforma fiscală prevede prezentarea Guvernului, de către Banca Mondială, a unor scenarii de măsuri fiscale, ulterior de adoptat. Această reformă face parte atât din solicitarea de plată nr. 4, cât și din planul fiscal, unde termenele sunt clar stabilite, a declarat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, într-un interviu.

Noua taxă auto se concentrează pe vehiculele poluante. Această măsură este similară cu taxele auto anterioare și ar putea afecta un număr semnificativ de vehicule, având în vedere numărul mare de automobile vechi înmatriculate în România.

„Angajamentul este clar. Proiectul urmează a fi implementat la începutul lui 2026. Există un plan fiscal cu termene precise, precum și o solicitare de plată nr. 4, cu termene stabilite. Dacă solicitarea nr. 4 nu este depusă, nici celelalte nu pot fi depuse. Aceasta ar putea bloca, teoretic, 20 de miliarde de euro”, a declarat ministrul.

Nedepunerea solicitării ar putea duce la blocarea a aproximativ 20 de miliarde de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Este fundamental ca România să rezolve mai întâi problemele legate de solicitarea nr. 3, înainte de a trece la solicitarea nr. 4.

Imagine 1

Planul fiscal și reforma fiscală

Conform planului fiscal pe șapte ani aprobat de Comisia Europeană, măsurile fiscale trebuie să aibă un impact bugetar de cel puțin 1,1% din PIB pentru anul 2025. Acest impact este calculat net de la efectul majorării plafonului neimpozabil asupra pensiilor.

Implementarea reformei fiscale cuprinde mai multe etape:

  1. Elaborarea unui raport asupra sistemului fiscal de către Banca Mondială, cu două scenarii pentru a atinge impactul bugetar estimat – termen T1 2025.
  2. Aprobarea unui memorandum de către Guvern privind măsurile fiscale specifice – termen T1 2025.
  3. Organizarea unei dezbateri publice și consultări cu mediul de afaceri – T1 2025.
  4. Adoptarea unui act normativ de modificare a Codului fiscal – termen T1 2025.

Probleme cu solicitarea de plată nr. 3

Înainte de a se concentra pe solicitarea nr. 4, România se confruntă cu probleme semnificative legate de solicitarea nr. 3. Aceste probleme includ:

  1. Pensiile militare
  2. Taxarea pensiilor magistraților
  3. Conflicte de interese în numirea administratorilor din industria energetică
  4. Managementul Agenției guvernamentale care supraveghează companiile de stat

„1,1 miliarde euro sunt suspendate din totalul de 2 miliarde euro ce trebuiau obținute în solicitarea de plată nr. 3. Problema pensiilor speciale a apărut ca urmare a deciziei Curții Constituționale privind taxa asupra pensiei magistraților. A doua problemă este legată de pensiile militarilor, pentru care decizia CCR a fost amânată.”, a declarat ministrul.

Imagine 2

Detalii despre solicitarea de plată nr. 4

Solicitarea de plată nr. 4 include mai multe componente:

  1. Reforma fiscală
  2. Legea salarizării unice (posibil programată pentru o solicitare ulterioară)
  3. Taxă pe poluare pentru vehicule

Referitor la taxa pe poluare, ministrul a explicat: „Solicitarea nr. 4 conține și legea taxării vehiculelor grele în funcție de kilometrii și a celor poluante. Un jalon foarte important pentru reformele PNRR și relativ complex, afectând mulți posesori de vehicule și bugetele locale.”

Această taxă ar putea afecta milioane de vehicule, similar cu precedentele taxe auto.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns