Imagini: Dreamstime și Shutterstock
Guvernul a aprobat, marți, proiectul unei ordonanțe de urgență pentru modificarea legilor privind guvernanța corporativă în cadrul companiilor de stat. Acest act normativ vine ca răspuns la riscul pierderii de sute de milioane de euro din fondurile europene, din cauza neîndeplinirii unor obiective legate de numirea conducerii companiilor de stat.
Începând cu data de 10 aprilie, mai mulți membri ai consiliilor de administrație din opt companii energetice vor fi înlăturați, în paralel cu demararea procedurilor de selecție a unor noi conducători. Printre companiile afectate se numără Hidroelectrica, Nuclearelectrica și Romgaz.
Comisia Europeană a suspendat parțial plățile din PNRR, în octombrie trecut, printre motivele invocate fiind lipsa transparenței și a criteriilor profesionale în procesul de numire a conducerii companiilor energetice de stat și a Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).
Procedurile de numire netransparente și lipsa competenței profesionale, uneori în context de conflict de interese, au condus la blocarea banilor din PNRR.
Noi criterii de selecție: Interdicția cumulării funcțiilor de administrator și angajat
- Președinții și vicepreședinții AMEPIP trebuie să dețină cel puțin o diplomă de licență și minim 10 ani experiență profesională în domeniul economic, financiar, managerial sau juridic, dintre care cel puțin 7 ani în poziții de conducere executivă în companii sau în administrația publică.
- Membrii comisiilor de selecție și numire nu pot avea relații ierarhice de coordonare sau subordonare cu candidații. Aceasta pentru a evita situațiile în care membrii comisiilor ar fi și candidați.
- Toți membrii consiliului de administrație trebuie să aibă studii superioare și cel puțin 7 ani experiență în domenii precum științe inginerești, economice, sociale, juridice sau în domeniul activității respectivei companii publice.
- Numirea membrilor consiliului de administrație se va face din lista scurtă a candidaților elaborată de comisia de selecție, de către autoritatea publică tutelară.
- În cazul unei singure nominalizări, candidatul va fi propus pentru post. În situații cu mai mulți candidați, numirea se va face pe baza clasamentului.
- În cazul egalității de punctaje, se va acorda prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat.
- Lipsa de candidați sau descalificarea tuturor candidaților va duce la reluarea procedurii într-un termen de 10 zile, respectând regulile ordonanței.
- Membrii consiliilor de administrație nu pot acumula funcția de angajat al companiei publice. În situația în care un administrator era salariat, contractul individual de muncă va fi suspendat.
- Selecția membrilor consiliului va respecta principiile egalității de șanse și tratament între femei și bărbați, cu cel puțin o treime din administratori apartinând genului subreprezentat.
- Procedura de selecție se finalizează în maximum 150 de zile de la aprobarea procedurii de către acționari.
Venitul membrilor executivi ai consiliului de administrație sau ai directoratului va consta dintr-o indemnizație fixă lunară și o indemnizație variabilă.
Componenta variabilă a remunerației va fi reevaluată anual, bazată pe performanța față de obiective și indicatori-cheie de performanță aprobați de acționari, specificați în contractul de mandat.
Companiile vor prezenta rapoarte trimestriale privind indicatorii de performanță, publicate ulterior de AMEPIP.
AMEPIP va elabora și prezenta Guvernului un raport anual privind întreprinderile publice, publicat pe site-ul său, după aprobare.