Abandon școlar în România: Campioană europeană?

Ionescu Stefan
4 Citit minim
România, campioană europeană la abandon școlar

România se situează la coada clasamentului european în ceea ce privește implicarea copiilor și tinerilor în sistemul educațional. În 2023, o treime din adolescenți și 1 din 6 copii nu erau înregistrați în școli. Mai îngrijorător este faptul că politicile educaționale actuale nu stimulează suficient retenția elevilor, abandonul prematur fiind o problemă semnificativă.

Un sfert din tinerii români cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani nu studiază și nici nu lucrează, conform datelor din Raportul anual OCDE „Education at a Glance 2025”.

Abandon școlar. România, ultimul loc în Europa la investițiile per elev/student

România ocupă ultimul loc în Europa la cheltuielile alocate pe elev/student în învățământul preuniversitar și universitar, printre statele membre și partenere ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). În pofida unui nivel salarial peste medie al profesorilor, rezultatele școlare sunt printre cele mai slabe din OCDE, conform celui mai recent raport anual al organizației, „Education at a Glance 2025”.

Raportul evidențiază un număr mare de copii și tineri care abandonează școala sau care nu se implică nici în activități școlare, nici profesionale.

„România investește 6069 de dolari pe elev/student, de la școala primară până la învățământul postliceal și terțiar, plasându-se astfel la coada clasamentului, situat între 2000 și peste 27.000 de dolari” per elev, precizează OCDE în raportul „Education at a Glance 2025”.

Mai exact, ținând cont de puterea de cumpărare, cheltuielile publice cu educația per elev/student (2022) sunt cele mai mici din Europa, printre țările membre și partenere ale OCDE. La nivel european, România se apropie de nivelul Greciei, Ungariei și Bulgariei. Investițiile României per elev/student sunt semnificativ mai mici decât media OCDE, de aproximativ 12.500 de dolari, potrivit datelor din 2022.

Și în cazul studenților, România se află semnificativ sub media OCDE, cu o cheltuială de doar 10.329 de dolari pe student, comparativ cu 15.102 dolari în medie pentru întreaga organizație.

Fenomenul abandonului școlar. O treime din adolescenți nu sunt în sistemul educațional

Conform Raportului „Education at a Glance 2025”, România obține rezultate mult sub media OCDE și se situează printre ultimele țări europene în ceea ce privește capacitatea de a menține elevii în sistemul educațional.

Totodată, OCDE semnalează un risc crescut de șomaj la tinerii cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani din România. Este de remarcat un procent ridicat de tineri (18-24 de ani) care nu sunt nici angajați, nici înregistrați la cursuri de studiu. Dacă media europeană a acestui grup este de 14%, în România ajunge la 22% – cel mai mare procent din Europa, cu excepția Turciei. La nivel european, România se situează la doar 5 puncte procentuale distanță de cele mai apropiate țări în ceea ce privește acest indicator, Spania și Grecia.

În plus, România are un procent semnificativ (16% în 2023) de copii cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani care nu sunt înscriși în școală, față de o medie a OCDE de doar 2% în același an. Situația este și mai gravă la adolescenții de 15-19 ani, unde o treime (32% în 2023) nu participă la niciun program educațional. Concomitent, procentul adulților cu studii universitare finalizate este printre cele mai mici din OCDE și ultimul printre țările europene incluse în raport.

Aici este prezentată Nota de țară a României, conform raportului „Education at a Glance 2025” (sursă : OCDE).

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *