Sindicalul Companiei Aeroporturi București (SCAB) a emis, miercuri, un comunicat de presă în care afirmă că, în numeroase aeroporturi europene, o bună parte din activități sunt externalizate către companii private, ceea ce reduce numărul angajaților „oficiali”, însă nu și volumul de muncă. În România, însă, multe servicii sunt gestionate intern, explicând această diferență numerică.
„Munca la aeroport nu este o activitate simplă – se bazează pe siguranță, precizie și responsabilitate maximă. Nu poate fi redusă la un simplu calcul de productivitate. Generalizarea pe baza unui indicator simplificat, fără a ține cont de legislația națională, condițiile de muncă, cerințele instituțiilor internaționale sau de nevoile reale din teren, este nu doar nedreaptă, ci și periculoasă. Astfel de afirmații alimentează o narațiune falsă despre „bugetari leneși” și pregătesc terenul pentru măsuri dure de austeritate, lipsită de o analiză reală a impactului”, a declarat Ștefan Mladin, liderul sindical SCAB.
Acesta a mai spus că afirmația vicepremierului Dragoș Anastasiu, conform căreia „un aeroport din România are nevoie de 1400 de angajați pentru ceea ce în alte țări necesită 800”, este și ea inexactă.
„Compania Națională Aeroporturi București, singura la care se poate face referire, administrează două aeroporturi internaționale, nu unul singur – Henri Coandă (Otopeni) și Aurel Vlaicu (Băneasa). Compararea unui sistem complex, care deservește milioane de pasageri anual, cu un aeroport singular dintr-o altă țară, fără a menționa această diferență fundamentală, este considerată o manipulare care ascunde alte interese. Mai mult, activitatea se desfășoară non-stop, 24/7, având un nivel ridicat de complexitate operațională, risc și responsabilitate. Personalul CNAB gestionează toate serviciile: operaționale, comerciale, întreținere, siguranță și securitate, servicii medicale, salvare și stingere incendii, asistență pasageri, handling și infrastructură critică – aspecte care, în alte țări, sunt, de cele mai multe ori, împărțite între mai mulți operatori economici. Prin urmare, comparația nu este doar injustă, dar ascunde și intenția clară de a discredita compania, în vederea unor măsuri de austeritate și restructurare. Aceste afirmații nu se referă la eficiență, ci la control și imagine publică”, a adăugat Mladin.
De asemenea, numărul optim de angajați într-un aeroport este influențat de mai mulți factori esențiali, printre care Mladin a menționat: tipul de trafic (de exemplu, pasageri în tranzit vs. zboruri punctuale); complexitatea infrastructurii (terminal individual sau multiple, cargo, aviație generală etc.); nivelul de automatizare și tehnologizare; standardele de securitate; reglementările internaționale; sezonalitatea traficului și nevoia de personal suplimentar; dimensiunea fizică a aeroportului; și modul de organizare a serviciilor (externalizare vs. personal intern).
„Productivitatea medie a muncii în România, nominală per angajat, este de aproximativ 12.900 euro, adică 71,8% din media europeană, conform Eurostat. În aeroporturile din exemplele prezentate de vicepremier, productivitatea pe angajat în 2024 a fost de aproape 200.000 euro pe an, depășind de 4,2 ori valoarea medie europeană. Sindicatul CNAB nu va accepta stigmatizarea angajaților prin comparații superficiale. În loc de atacuri la adresa celor care muncesc zilnic pentru siguranța pasagerilor și buna funcționare a infrastructurii aeroportuare, solicităm o analiză obiectivă, realizată de experți reali din domeniu. Suntem deschiși dialogului, însă nu vom tolera concluzii pripite în numele unei „reforme” lipsite de fundament tehnic. Este ușor să reduci cifrele pe hârtie, însă dificil să menții un sistem complex, sigur și funcțional”, a mai spus Ștefan Mladin.