AI concediază consultanții care au sfătuit folosirea sa

Drăgan Bogdan
4 Citit minim
Consultanții care și-au sfătuit clienții să folosească AI ca soluție, concediați tot de AI. Ironic, dar eficient

Ironia transformării digitale este amară pentru mulți consultanți de afaceri, profesioniști ce şi-au construit carierele oferind strategii altora, dar care sunt ameninţaţi de tehnologia pe care au promovat-o. Inteligența artificială, prezentată ani la rând ca cheia eficienței şi competitivității, devine în multe situații consilierul suprem, mai ieftin şi mai rapid, înlocuind practic profesioniştii.

Companiile mari de consultanță, cu portofolii de cele mai bune practici şi analize sofisticate, au fost la vârful transformării digitale. Au oferit clienților strategii în care inteligența artificială deţinea un loc central: automatizarea sarcinilor repetitive, reducerea cheltuielilor şi înlocuirea echipei de analiză cu agenți inteligenți. Clienţii au acceptat şi implementat aceste propuneri. Şi, odată cu rezultate promiţătoare, a venit şi momentul de a reduce numărul de consultanți.

AI realizează mai mult, mai rapid și mai ieftin

Sistemele moderne de inteligență artificială pot analiza cantități imense de date şi pot genera recomandări strategice în câteva minute. Agenții digitali precum Deep Research Agent de la OpenAI şi instrumentele Gemini de la Google pot sintetiza rapoarte complexe, oferă previziuni de piață şi chiar propun planuri de acțiune, cu un simplu clic.

Într-un segment unde valoarea adăugată era capacitatea de gândire inovatoare şi de a oferi perspectivă originală, inteligența artificială nu doar că s-a integrat, ci a devenit standardul. Clienții au observat că pot obține rezultate similare (sau chiar superioare) fără a achita onorarii de zeci de mii de euro, motivând decizia de a înlocui echipele de experți cu soluții bazate pe AI.

Când expertiza nu mai este suficientă

Marile companii de consultanță, mândre cu rolul lor de arhitecți ai progresului digital, sunt acum nevoite să-și reinventeze modelul de business sau riscă să dispară. Valuri de concedieri au afectat deja firme precum Accenture, McKinsey sau Deloitte, cu mii de posturi eliminate la nivel global. În România, incertitudinea este resimțită în mod evident.

Este un exemplu clasic de rezultat al propriului succes. După ce au împins digitalizarea până la limitele ei, mulți consultanți descoperă acum că inteligența artificială este mai convingătoare, mai puțin costisitoare şi nu solicită pauze de masă sau alte necesităţi umane. Mai mult, artificialul nu doar că înlocuieşte munca de analiză, ci simulează şi empatie, structură narativă şi persuasiune, adică exact acele abilități interpersonale pe care consultanții le considerau de neînlocuit.

Unde ne conduce această ironie?

Ceea ce experimentăm astăzi nu este doar un ciclu economic, ci o modificare fundamentală a paradigmei. Consultanții nu mai sunt cei care aduc lumina, ci devin cei care aprind o lumânare la apusul propriei profesii. Mesajul este clar: fără reinventare în contextul inteligenței artificiale, nu vei fi parte din viitor.

Pentru mulți, opțiunile sunt limitate: integrarea cu inteligența artificială sau acceptarea înfrângerii în fața propriilor previziuni. Rămâne o întrebare importantă: într-o lume în care algoritmii scriu strategii superioare celor umane, ce înseamnă să fii consultant?

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *