ANAF vs. firmă din Hunedoara: Lamborghini și procesul de recuperare a datoriilor

Ionescu Stefan
4 Citit minim
Scandalul Lamborghini. Cursă în instanță între ANAF și o firmă din Hunedoara. Bolizi de lux, folosiți în Franța de un pilot de raliuri

Autoritățile fiscale au obligat o societate din Hunedoara să achite TVA pentru achiziția unor vehicule de lux, inclusiv două Lamborghini. Soluția a fost luată ulterior de instanță, după ce compania a contestat decizia Autorității Naționale a Administrației Fiscale (ANAF).

Instanța de apel a dat câștig de cauză ANAF. Societatea respectivă a pierdut atât în primă instanță, cât şi la recurs.

  • Conform unor surse, societatea hunedoreană a fost înființată în octombrie 2018. Fondatorul este un cetățean român cu reședința în Franța. La înființare, obiectul de activitate era comerțul cu materiale lemnoase, materiale de construcție și echipamente sanitare.
  • În 2019, cu un singur angajat, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 3,8 milioane de lei și un profit de 3,2 milioane de lei.
  • În 2020, cifra de afaceri a fost de 3 milioane de lei, iar profitul de 1,4 milioane de lei, cu un singur angajat.

Începând cu 2021, situația financiară a companiei hunedorene a avut o evoluție negativă, înregistrând pierderi anuale cuprinse între 160.000 și 1,3 milioane de lei până în 2024.

Vehiculele au fost folosite în Franța

Controversa a pornit de la o solicitare de rambursare TVA. Societatea hunedoreană a fost verificată de ANAF, care a descoperit că a achiziționat mai multe vehicule de lux, inclusiv două Lamborghini, în valoare totală de peste un milion de euro.

  • ANAF a constatat că societatea nu poate deduce integral TVA-ul, beneficiind doar de o reducere de 50%. Ca urmare, societatea a fost obligată să achite TVA în valoare de 492.000 de lei.
  • ANAF a invocat faptul că la momentul achiziției, activitatea principală declarată era comerțul cu materiale lemnoase, materiale de construcție și echipamente sanitare. Schimbarea obiectului de activitate în activități de închiriere și leasing cu autovehicule ușoare a avut loc abia în 2022.

Inspectorii ANAF au descoperit că, pentru vehiculele de lux achiziționate în 2020, contractele de închiriere au fost încheiate abia în 2022. Acestea au avut un singur client, o societate deținută de un pilot francez de raliuri, participant la Dakar Rally.

Înainte de închiriere, aceste vehicule au parcurs mii de kilometri în Franța, fiind depistate de radar pentru depăşirea vitezei.

Un Lamborghini achiziționat în august 2020, cu 88 de kilometri parcurși, a fost închiriat pentru prima oară firmei pilotului francez doar în iunie 2020. Mai târziu, factura de închiriere a fost anulată, vehiculul fiind închiriat acestui client cu o kilometraj mai mare.

ANAF a identificat discrepanțe în prețurile practicate. De exemplu, o mașină a fost închiriată la 580 de euro/zi, ulterior la 2.892 de euro pentru trei luni. O altă mașină a fost închiriată la 1.400 de euro/zi și apoi la 2.831 de euro pentru o perioadă similară.

Amenzi în Franța

Concluzia ANAF a fost că vehiculele de lux au fost utilizate în principal în scop personal, cu beneficii financiare reduse față de prețul de achiziție.

Decizia ANAF a fost contestată administrativ. Contestatia a fost respinsa, iar societate a depus o actiune judiciara care a fost respinsa in final.


Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *