Rețea de falsuri digitale, identificată de ANCOM.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a descoperit o rețea de site-uri frauduloase, care imită paginile oficiale ale unor instituții publice și ale unor agenții media, inclusiv HotNews. Aceste site-uri promovează conținut înșelător, existând suspiciuni legate de implicarea unor companii de publicitate cu legături directe către Rusia.
„S-a identificat o rețea de site-uri contrafăcute, care reproduc exact aspectul paginilor oficiale ale unor instituții publice, televiziuni și agenții de știri importante (Guvernul României, Ministerul Sănătății, TVR 1, DIGI24, HotNews, Adevărul, Libertatea). Acestea sunt folosite pentru difuzarea de informații false, pe teme sociale, politice, economice sau de sănătate, cu scopul de a induce în eroare populația și de a influența negativ percepția publicului”, se precizează într-un comunicat ANCOM.
Autoritatea susține că rețeaua operează în mod subtil, „sub limita de detectare a anomaliilor”, utilizând strategii complexe, precum exploatarea algoritmilor social media, conținut artificial, mesaje subliminale, reclame adaptate la grupuri vulnerabile și acțiuni trans-sectoriale.
Grupuri vulnerabile la dezinformare
Infrastructura este utilizată pentru identificarea și influențarea grupurilor vulnerabile la dezinformare.
„Acțiunile de influențare nu vizează promovarea unor entități specifice, ci amplificarea unor nemulțumiri sociale, economice și politice, cu scopul de a polariza societatea și de a reduce încrederea populației în instituțiile publice, astfel limitându-se capacitatea de reacție a statului și influențându-se deciziile naționale”, precizează ANCOM.
Campania de dezinformare este desfășurată prin rețele de conturi și pagini false, cu un grad înalt de coordonare, pentru a induce o interacțiune artificială. Paginile prezintă conținut generat de inteligență artificială, cu teme care generează reacții emoționale.
„Au fost identificate link-uri care redirecționează utilizatorii spre aceste site-uri contrafăcute, prin intermediul unor reclame false, prezente pe site-uri românești, precum site-uri de știri (ex: cezicelumea.ro, surse.eu stiricalitative.ro, dromania.ro, redactia.ro, viralnews.ro, lendermagazin.ro). Aceste reclame false sunt prezentate sub forma titlurilor false de știri, iar spațiile publicitare sunt contractate de companii de publicitate care utilizează tehnologia ‘native ads’ (Adskeeper, Geozo, Adnow, MGID). Aceste companii au fost legate anterior de Rusia”, se arată în comunicat.
ANCOM menționează că compania Adnow este investigată în mai multe state europene pentru implicarea în acțiuni susținute de servicii de informații rusești.
„Investigațiile continuă, urmărindu-se neutralizarea întregii infrastructuri digitale implicate și identificarea celor responsabili. Pentru a evita confuzia, este recomandat accesarea directă a paginilor oficiale ale instituțiilor publice și ale mass-media”, recomandă ANCOM.