Anulare evenimente artiști străini 2026: Creșterea taxelor, efecte devastatoare în industria entertainment

Darius Cojocaru
7 Citit minim
Am anulat peste 30 de evenimente cu artiști străini pentru 2026. Oameni din industria de entertainment explică efectele creșterii taxelor în domeniul lor – HotNews.ro

„Este o excepție europeană această majorare a taxelor pentru evenimentele culturale din România”, declară un important organizator de evenimente pentru o platformă de știri. Creșterea TVA-ului, de la 9% la 21%, pentru biletele la spectacole, și alte taxe, are consecințe semnificative asupra industriei culturale. O sursă de știri a intervievat mai mulți organizatori pentru a evalua impactul noilor măsuri financiare ale guvernului.

  • „Majorarea impozitului pe dividende va duce la creșteri ale onorariiilor artiștilor”, explică Alex Doman de la Kimaro Entertainment.
  • „Atunci când cineva alege să participe la un festival, ia în considerare nu doar prețul biletului, ci și costurile de transport și cazare”, afirmă Andrei Șelaru – Selly, cofondatorul „Beach, Please!”.
  • „Majoritatea țărilor din Uniunea Europeană percepe TVA și drepturi de autor ca taxe aplicate tuturor biletelor de concerte/festivaluri – nimic mai mult. Este o excepție europeană această taxare sporită a evenimentelor culturale”, subliniază Laura Coroianu de la Emagic.

Pentru public, creșterile de taxe începând cu 1 august înseamnă bilete mai scumpe. Pentru organizatori – riscuri mai mari și, în multe cazuri, o alegere dificilă între renunțarea la eveniment sau transformarea acestuia într-un produs de lux.

Dar ce înseamnă, concret, această majorare? Și cum va afecta ea nu doar festivalurile mari cu sponsori generoși, ci și evenimentele de dimensiuni medii și mici?

O platformă de știri a vorbit cu mai mulți reprezentanți ai organizatorilor de evenimente pentru o imagine mai clară asupra viitorului sectorului cultural după aceste majorări.

„Creșterea impozitului pe dividende se va regăsi în creșterea onorariiilor artiștilor”

Alex Doman, producător de evenimente la Kimaro Entertainment, afirmă că noile măsuri fiscale vor influența direct decizia publicului de a cheltui pe divertisment. Chiar dacă, în cazul lor, doar TVA-ul este afectat direct, impactul asupra întregului sistem este mult mai profund.

„Anticipăm o scădere semnificativă a vânzărilor. Deși creșterea TVA-ului ne afectează direct, impactul asupra clienților este mai complex – aceștia vor resimți costuri multiple (impozite, contribuții, prețuri mai mari), ceea ce va influența clar decizia de a cheltui pe divertisment. Puterea de cumpărare va scădea, ceea ce se va reflecta asupra dorinței de a participa la evenimente.”

Una dintre ariile cele mai sensibile, subliniază Doman, este cea a onorariiilor artiștilor și a echipei tehnice. Costurile se măresc indirect, pe fondul presiunii fiscale tot mai mari asupra afacerilor.

„O zonă afectată semnificativ va fi impozitul pe dividende, care, indirect, va determina creșteri ale onorariiilor artiștilor, colaboratorilor și echipei tehnice. Aceste modificări fiscale cresc presiunea asupra bugetelor și necesită renegocieri ale contractelor.”

În ciuda contextului economic, Doman observă o rezistență în rândul publicului tânăr, cel mai activ segment din piața de divertisment:

„Deși inflația și costurile de trai afectează toți consumatorii, tinerii continuă să acorde prioritate experiențelor – festivaluri, concerte, evenimente –, ceea ce ne oferă încredere că vor rămâne interesați, chiar și într-un context economic incert.”

„Anticipăm o accentuare a dispariției micilor proiecte independente”

În privința pieței, producătorul afirmă că România nu va asista neapărat la o polarizare între evenimente mari și mici – pentru că această polarizare deja există. Problema principală este absența unui segment de mijloc, iar noile măsuri vor contribui la dispariția puținele inițiative independente rămase.

„Este foarte posibil să asistăm la o contracție generală a consumului cultural, mai ales în rândul publicului ocazional. În ceea ce privește polarizarea, considerăm că piața locală este deja fragmentată – în România avem puține evenimente de dimensiuni medii, majoritatea fiind fie foarte mari, fie foarte mici. Prin urmare, nu anticipăm o nouă polarizare, ci mai degrabă o accentuare a dispariției micilor proiecte independente.”

Care ar fi o soluție?

Dialog și politici adaptate. „Așa cum a propus și AROC, considerăm esențial ca guvernul să inițieze o consultare reală cu actorii din sectorul independent. Avem nevoie de politici publice adaptate specificului industriei culturale, care să ia în considerare vulnerabilitatea acesteia. Un dialog constant cu profesioniștii din domeniu ar permite identificarea unor măsuri de sprijin eficiente și sustenabile”, adaugă Doman.

„Este o excepție europeană această majorare a taxelor pentru evenimentele culturale din România”

Pentru Laura Coroianu, partener la Emagic, noile măsuri fiscale vin într-un moment dificil pentru o industrie deja afectată de pandemie, inflație și reglementări imprevizibile.

„Sectorul cultural a fost unul dintre cele mai grav afectate de pandemie, cu activitate suspendată aproape doi ani și lipsa sprijinului. După redeschidere, am absorbit creșteri constante de costuri – inflație, contribuții sporite. Acum, TVA-ul pentru bilete este majorat din nou, de la 9% la 21%.”

Această creștere reprezintă o lovitură serioasă.

„Aceasta pune presiune directă pe bugetele noastre și ne obligă să transferăm costurile către public. Dar nici publicul nu poate susține aceste majorări. Rezultatul este un număr redus de evenimente, mai scumpe și mai puțin accesibile.”

În alte țări europene, astfel de taxe suplimentare nu există.

„În țări renumite pentru evenimente și festivaluri, cum ar fi Belgia sau Olanda, nu există taxe de acest tip. Aceeași situație se aplică și vecinilor din Europa de Est. Majoritatea statelor din UE percepe TVA și drepturi de autor, dar nu suplimentar.”

Impactul este resimțit și în plan local. Între 10% și 15% majorări de prețuri ale biletelor sunt prevăzute pentru 2025. Unele concerte contractate pot fi anulate. Costurile logistice și operaționale devin greu de susținut chiar și cu un interes public existent.

„Onorariile artiștilor, mai ales celor internaționali, sunt stabilite contractual, dar creșterile de taxe ne obligă să reanalizăm integral bugetul pentru a menține sustenabilitatea. În consecință, este posibil să renunțăm la anumite concerte realizate cu succes în alte țări.”

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *