Tarife de primă calculate actuarial
Autoritatea spune că majorările de tarife au apărut din cauza plafonării aplicate începând cu februarie 2023. Aceasta nu este în realitate o plafonare, ci tarifele sunt calculate actuarial, cu elemente variabile ce influențează prețul final.
”Conform deciziilor guvernamentale, societățile de asigurare trebuie să aplice tarife de primă calculate actuarial și valabile la 28 februarie 2023, iar nu tarife efectiv plătite de asigurat. Utilizând metode actuariale, s-a stabilit un tarif de primă maxim, nu prețuri finale”.
Mai exact, plafonarea s-a realizat pe baza tarifelor minime ale fiecărui asigurător, iar tarifele calculate „actuarial” pot varia în funcție de modificarea parametrilor.
Creșteri semnificative premergătoare plafonării
Autoritatea a analizat evoluția primelor medii pentru contractele cu valabilitate de 12 luni, în clasa de bonus-malus B0.
”Analizele arată că cele mai mari creșteri ale primelor medii ale întregului portofoliu au avut loc în 2021 (+36% față de 2020) și 2022 (+27% față de 2021), nu în 2023 (cu o scădere de -2% față de 2022) sau 2024 (cu +11% comparativ cu 2023). Aceste perioade se referă la aplicarea deciziilor guvernamentale.”
”Totodată, pe perioada aplicării hotărârilor guvernamentale, prima medie pentru portofoliul total a crescut cu aproximativ 8% în trimestrul IV 2024 față de trimestrul I 2023. Pentru cele mai importante două categorii de vehicule, a fost înregistrată o creștere de 17,3% la autoturisme și o scădere de aproximativ 20,9% la vehiculele de transport marfă.”
Factori de variație a tarifelor
- Stabilirea tarifelor maxime de primă pentru asigurarea RCA, cu posibilități de ajustare cu până la 6,8% în primele două trimestre din 2024.
- Schimbări ale asigurătorilor RCA, modificări naturale ale factorilor de tarifare (vârsta, vechimea autovehiculului, a firmei, numărul de daune și ratingul creditului, inclusiv situații de insolvență sau încetare a activității).
- Strategiile de marketing ale asigurătorilor, în special reducerile.
- Tarife pentru asigurări cu risc ridicat, mai ales pentru vehiculele de transport marfă și persoanele juridice.
Acuratețea preturilor
Transportatorii au criticat constant creșterile tarifare, în timp ce autoritatea a menținut o poziție neutră.
Organizații de transport au adus acuze privind profitabilitatea asigurătorilor și cereri de demitere a liderilor implicați și mutarea autorității sub Ministerul Finanțelor.
A fost semnalată depunerea unor plângeri către organisme relevante, acuzând o majorare a tarifelor RCA de 4 miliarde de lei pentru 8 milioane de șoferi, suma ce ar trebui returnată.
Transportatorii au anunțat posibile proteste după scrutin.
Profituri record din majorarea RCA
Raportul pentru 2024 arată că asigurătorii au înregistrat profituri record, cauzate de creșterea tarifelor RCA.
”Profitul net al pieței de asigurări a crescut în primul semestru din 2024, tendință observată din 2021. Creșterea primelor RCA este principalul factor, segmentul RCA având o pondere importantă.”
Jurnalul a întrebat instituția dacă tarifele și profiturile sunt justificate, ținând cont de creșterile de preț.
Dinamica pieței de asigurări
Autoritatea a explicat că rezultatul trebuie analizat din perspectiva dinamicii economice generale.
„Creșterea profitului net este influențată de creșterea primelor RCA, însă nu trebuie neapărat asociată cu rezultatul tehnic direct al asigurărilor.”
Raportul scoate în evidență şi alte segmente importante, cu impact asupra profitabilităţii generale. De exemplu, asigurările de bunuri prezintă o pondere mai mare în profit decât asigurarea RCA.
Zero sancțiuni
Instituția de reglementare a verificat societățile de asigurare ca conformitate cu prevederile legale.
”Concluzia verificărilor este că societățile de asigurare au respectat prevederile hotărârii.”
Conform auditului, nu s-au identificat abateri și nu s-au aplicat sancțiuni.