Un proiect de lege, care cuprinde măsuri de austeritate prezentate de premier, a fost publicat de Ministerul Finanțelor.
Aceste măsuri de economisire sunt necesare pentru a asigura finanțarea serviciilor publice din fonduri publice, conform autorilor proiectului. Estimările lor prezic o creștere a veniturilor cu aproximativ 9,5 miliarde de lei și o diminuare a cheltuielilor cu 1,2 miliarde de lei în acest an.
Pentru realizarea acestui obiectiv sunt necesare o serie de măsuri excepționale, menite să asigure respectarea angajamentelor asumate de România în ceea ce privește deficitul bugetar. Acestea includ reducerea cheltuielilor instituțiilor publice și majorarea veniturilor bugetare.
Atingerea acestui scop va corecta deficitul excesiv pe termen lung, îmbunătățind structura finanțelor publice, menținând investițiile și consolidând potențialul economic de dezvoltare.
Impozit pe dividende
Se propune majorarea impozitului pe dividende, de la 10% la 16%, pentru dividendele distribuite între societățile comerciale din România, începând cu 1 ianuarie 2026.
Având în vedere că pot fi distribuite dividende pe baza bilanțurilor financiare intermediare din 2025, se propune menținerea cotei de 10% pentru aceste dividende.
Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit
Din motive bugetare, se propune majorarea impozitelor pentru instituțiile de credit:
a) 4%, pentru perioada iulie 2025 – decembrie 2025;
b) 4%, începând cu 1 ianuarie 2026.
De asemenea, se propun norme pentru:
– calculul impozitului suplimentar, începând cu 1 iulie 2025;
– recalcularea impozitului pe cifra de afaceri, în cazul identificării unor erori conform normelor contabile.
Titlul IV – Impozitul pe venit și Titlul V – Contribuțiile sociale obligatorii
În conformitate cu Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 8 – Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, jalonul 207, și având în vedere consolidarea fiscală, eficientizarea și echitatea impozitării, se propune alinierea veniturilor fiscale românești la media europeană, raportat la Produsul Intern Brut.
Conform Programului de Guvernare, se propun următoarele măsuri fiscale:
Modificarea reglementării pentru persoanele fizice care vând deșeuri metalice
Având în vedere constatările organelor antifraudă și de inspecție fiscală, care au demonstrat că persoane fizice au predat constant deșeuri metalice societăților comerciale controlate, în cantități și valori suspecte, și luând în considerare decizii judiciare, propunem modificarea regimului fiscal pentru veniturile obținute din vânzarea de deșeuri metalice din patrimoniul personal.
Se propune eliminarea deșeurilor metalice din categoria veniturilor neimpozabile, și includerea lor în categoria veniturilor din alte surse, pentru care operatorii economici au obligația de reținere a impozitului pe venit.
2. Majorarea cotei de impozit de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2026.
3. Eliminarea obligației de calcul, reținere la sursă și raportare a impozitului pe veniturile din dobânzi aferente obligațiunilor emise de societăți rezidente în România pe piețele de capital internaționale.
Această măsură este justificată de incapacitatea emitenților de a identifica beneficiarii efectivi ai veniturilor din dobânzi.
4. În ceea ce privește veniturile din jocuri de noroc, se propune menținerea sistemului actual de impozitare, prin aplicarea unui barem progresiv, cuprins între 10% și 40%. La veniturile obținute din jocuri de cazino, poker, etc cu valoare peste pragul neimpozabil, impozitul se stabilește prin barem, cu o deducere de 12.350 lei.
5. Se propune introducerea unui mecanism de colectare a contribuției de asigurări sociale de sănătate din pensii peste un anumit prag (3000 lei/ lună) , indiferent de sursa pensiei. Această măsură este aplicată tuturor categoriilor de pensionari, respectând principiile fiscalității.
Impozitul pe veniturile nerezidenților
Se propune majorarea cotei impozitului pe dividende de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite/plătite persoanelor nerezidente, începând cu 1 ianuarie 2026.
Taxa pe valoarea adăugată (TVA)
Având în vedere schimbarea strategiei de TVA, se propune:
– majorarea cotei standard de la 19% la 21%;
– schimbarea cotei reduse de 5% la 11% pentru anumite categorii de bunuri și servicii;
– majorarea cotei reduse de TVA de la 9% la 11% pentru o gamă de bunuri și servicii.
Se va monitoriza sectorul HoReCa în perioada august-octombrie 2025 pentru ajustări viitoare.
Se prevăd dispoziții tranzitorii pentru achiziționarea locuințelor cu cota redusă de TVA.
Accize și alte taxe speciale
Se propun următoarele modificări de accize:
– majorări ale accizelor la alcool, băuturi alcoolice, benzină, motorină;
– pentru benzină și motorină, se propune neactualizarea accizelor pe baza inflației din perioada octombrie 2014 – septembrie 2015;
– majorari de accize pentru băuturi nealcoolice cu zahăr, produse din tutun, lichide cu/fără nicotină, vinuri, cidru;
– se stabilesc nivele de acciză pentru diverse produse, detaliate în anexele respective.
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății
Se propune modificarea Legii nr. 95/2006, pentru eliminarea unor excepții de la plată și pentru extensia bazei de plătitori ai contribuției de asigurări sociale de sănătate.
Modificările includ menținerea asigurării gratuite pentru bolnavii oncologici și condiționarea asigurării pentru alți bolnavi de plata contribuției pentru 6 luni la salariul minim.
Concediile medicale și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate
Se propune o reglementare a indemnizațiilor de concediu medical, bazată pe o cotă procentuală în funcție de durata incapacității temporale de muncă.
Tariful de utilizare și tariful de trecere pe rețeaua de drumuri naționale
Se propune o modificare a nivelului taxelor de utilizare a drumurilor naționale și a cuantumului amenzii pentru lipsa rovinietei.
Măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare
Se propun o serie de restricții salariale pentru anumite categorii de personal din administrațiile publice, includer inclusiv reducerea anumitor stimulente financiare si indemnizații.
Mai multe detalii privind specificul limitării cheltuielilor sunt incluse în proiectul de act normativ.