Barometrul Diversității și Incluziunii, ediția mai 2025
Alegerile prezidențiale din România au adâncit diviziunile sociale, afectând și mediul profesional: aproape jumătate dintre angajați evită să-și exprime opiniile diferite, temându-se de marginalizare, arată „Barometrul Diversității și Incluziunii” – ediția mai 2025.
Într-un context ce favorizează conflictul și radicalizarea, Asociația OPEN MINDS lansează un apel pentru dialog și acceptare a opiniilor variate, susținut de cel mai amplu studiu pe tema Diversității și Incluziunii, Barometrul Diversității și Incluziunii, la a doua ediție (BARES_DI 2025). Mediul de afaceri poate juca un rol esențial în consolidarea unității sociale.
Datele din a doua ediție a Studiului BARES_DI 2025, inițiat de Asociația OPEN MINDS și realizat cu suportul Cult Research și GRF+, demonstrează o susținere puternică a respectului reciproc și a sprijinului la locul de muncă, valori fundamentale pentru medii de lucru armonioase. Conform Barometrului Diversității și Incluziunii, ediția mai 2025, 81% dintre români consideră respectul reciproc crucial pentru un mediu de lucru armonios, iar 57% apreciază colaborarea și sprijinul reciproc.
Cu toate acestea, există o tensiune ascunsă: teama de a-și exprima opiniile diferite. Astfel, 44% dintre angajați simt presiunea de a-și alinia opiniile la cele ale majorității, în timp ce doar 34% se simt confortabil să își exprime păreri diferite de cele ale colegilor sau superiorilor.
Studiul sugerează că această reticență provine din percepția românilor asupra diversității de opinii: aproape 40% dintre angajați consideră că opiniile diferite generează conflicte și marginalizare în mediul profesional.
„Cum vom reuși să colaborăm în echipe și comunități după alegeri? Fragilizarea libertății de expresie, într-o societate polarizată, amplifică tendințele radicale, mai ales la categoriile vulnerabile. Mediul de afaceri poate contribui la stabilitate și unitate socială. Angajatorii au un rol educativ, prin crearea unor spații de dialog și colaborare, și prin inițiative care promovează acceptarea diversității opiniilor.”, a declarat Mirela Tănase, Vicepreședinte OPEN MINDS.
„A doua ediție a Barometrului Diversității și Incluziunii demonstrează cum radicalizarea ne separă. Unitatea nu înseamnă opinie unică. Jumătate dintre români evită opiniile diferite. Riscul este mai mare pentru categoriile sociale vulnerabile. Astfel, diversitatea de opinii este percepută ca un factor de conflict și marginalizare pentru 54% dintre tineri, 70% dintre cei cu studii mai mici, 65% din angajații cu venituri reduse și 60% din cei în funcții executive”, a declarat și Paul Acatrini, Managing Partner, Cult Research.
„După 35 de ani de la înlăturarea viziunii unice, mă îngrijorează că o parte din societate se teme de opiniile diverse. Am dezvoltat Barometrul Diversității și Incluziunii pentru a crea instrumente bazate pe date pentru campanii care promovează coeziunea, prin exprimarea liberă, fără constrângeri ale conformismului. Într-un context dominat de lideri radicali, susținem o piață a ideilor variate, sprijinite de date”, a concluzionat Paul Kasprovschi, Director de Cercetare & Evaluare, GRF+.
BARES, Barometrul României Responsabile, inițiativă Research & Development din 2022 a Cult Research și GRF+, a introdus pentru prima dată în România LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability). Cercetarea a utilizat metoda CAWI (interviuri online) printr-un chestionar aplicat pe un panel online de peste 40.000 de respondenți. Studiul, relevant la nivel național, a fost realizat pe un eșantion de 806 respondenți, cu o marjă de eroare de +/-3,5%.
Prezentarea completă a datelor BARES_DI 2025 va avea loc la Conferința OPEN MINDS din 4 iunie.