Organizația „Moldova Vrea Autostradă” evidențiază o situație critică la lucrările de pe autostrada A8, un proiect crucial pentru regiunea Moldova, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Data prevăzută de finalizare este 2026, însă progresele sunt departe de a corespunde așteptărilor și obligațiilor contractuale.
Lipsa implicării constructorilor, gestionarea deficitară a investiției și atitudinea nepăsătoare a autorităților responsabile pun în pericol nu doar finalizarea lucrărilor, ci și fondurile europene destinate acestui proiect.
În timp ce șantierele sunt abandonate, întrebări fundamentale despre competența celor responsabili din CNAIR și Ministerul Transporturilor rămân fără răspuns.
Această situație riscă să dăuneze interesului național, impactând negativ dezvoltarea economică și infrastructurală a României.
„ALERTĂ GRAVĂ DE INCOMPETENȚĂ / NEPROFESIONALISM!
DOMNILOR DIN CNAIR ȘI MINISTERUL TRANSPORTURILOR, RISAȚI RISCUL DE A PIERDE FINANȚĂRILE DIN PNRR PENTRU AUTOSTRADA A8!!!
Asociația „Moldova Vrea Autostradă” semnalează cu seriozitate modul ineficient de desfășurare a lucrărilor pe șantierele Autostrăzii Unirii A8, finanțate prin PNRR, cu termenul de finalizare în vara anului 2026.
Conform observațiilor realizate prin utilizarea tehnologiei aeriene și publicate pe platformă organizației MVA, există motive serioase de îngrijorare privind modul defectuos de gestionare a investițiilor în sectoarele autostrăzii din regiunea Moldova de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Situația este alarmantă, deoarece, deși lucrările la sectorul A8 Leghin–Moțca au demarat în februarie, constatăm un șantier abandonat de către constructor. Ignorarea acestei probleme de către beneficiar, responsabil de respectarea graficului și buna desfășurare a contractului, este îngrijorătoare.
Şantierul de la capătul estic al sectorului montan al A8 era, joi, 19.06.2025, într-o stare deplorabilă din punct de vedere al implicării constructorului desemnat. Nu se observau utilaje, sau angajați ai Asocierii S.C. SA&PE CONSTRUCT S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. pe cei aproximativ 30 km ai lotului. Descrierea cea mai potrivită pentru situație este: DEZASTRE!
În mod paradoxal, deși alte echipe au semnat contractele mult mai târziu și au început lucrările cu întârzieri, din cauza problemelor birocratice ale Ministerului Transporturilor, șantierele altor companii prezintă o mai mare implicare și viteză în finalizare. Acestea arată o mai mare ambiție de a respecta termenele promise prin PNRR.
Aceasta ridică probleme legate de competența CNAIR, cât și de neprofesionalismul și lipsa de implicare a unor funcționari publici din cadrul Ministerului Transporturilor pentru proiectele unei regiuni cu o populație impresionantă.
În contextul actual, extrem de complex pentru România, o asemenea atitudine și lipsa de eficiență pot fi considerate acte care înrăutătesc situația națională. Pierderea fondurilor din PNRR și gradul de absorbție, sub 22%, în cadrul Programului Transport, sunt un semn al unor probleme serioase în acțiunea guvernării.
Domnilor din CNAIR și Ministerul Transporturilor, SUNTEŢI RESPONSABILI DE PIERDEREA FONDURILOR DIN PNRR prin gestionarea necorespunzătoare a proiectelor de infrastructură rutieră de pe Autostrada Unirii A8, proiect important în Planul Investițional.
ESTE NECESARĂ O INTERVENŢIE IMEDIATĂ!”, a transmis Asociația „Moldova Vrea Autostradă”.