Mai sunt trei secțiuni în construcție ale autostrăzii de centură București (A0), cu termenele de finalizare programate pentru 2026 pentru două dintre acestea. Unele porțiuni ar putea fi gata chiar în acest an, inclusiv un sector realizat de o companie chineză. Experții consideră că ritmul de lucru este satisfăcător.
După inaugurarea ultimului sector al A0 Sud, care permite ocolirea Bucureștiului de la est la vest exclusiv pe autostradă, atenția se îndreaptă către secțiunea nordică.
Aproximativ 50 km împărțiți în patru secțiuni – secțiunea 3 de 19 km a fost finalizată încă din 2023, iar celelalte trei sunt în diferite etape de construire.
Secțiunea 1, șansa unei deschideri parțiale înainte de termen
Secțiunea 1 (18 km), care leagă A0 de DN1 la zona Corbeanca, este construită de o asociație de firme italiene și române.
„Pizzarotti și Retter au făcut progrese semnificative, iar actuala mobilizare ne oferă speranța că până la finalul anului următor vom putea circula pe toți cei 17,5 kilometri dintre Bâcu (DJ601A) și Corbeanca (DN1). Este interesant că Retter, o firmă românească, a devenit lider în asociere cu Pizzarotti și va construi sectorul dintre DN1A și DN1, inclusiv toate pasajele, podurile și viaductele din această porțiune”, detaliază Asociația Pro Infrastructură.
„În prezent, rețelele de utilități reprezintă cea mai mare problemă care împiedică începutul unor lucrări, cum ar fi pasajul de pe DN1A peste A0. Acesta este punctul crucial pentru o eventuală deschidere parțială, spre sfârșitul primăverii 2026 în cel mai bun caz, a secțiunii dintre Corbeanca și Mogoșoaia/Buftea. De aici până la Bâcu am putea circula toamna, în funcție de când vor fi relocate rețelele de utilități”, notează Asociația.
Secțiunea 1 din A0 Nord (DJ601 – Corbeanca/DN1)
- Lungime: 17,5 km
- Valoare: 815 milioane lei
- Constructor: Asocierea Impresa Pizzarotti – Retter Management
- Contract semnat: octombrie 2023
- Început lucrări: octombrie 2024 (parțial) / martie 2025 (complet)
- Termen de finalizare: 22 de luni de execuție
- Finalizare posibilă: T4 2026 / T2 2026 (parțial între DN1 și DN1A)
Secțiunea 3, singura autostradă construită de o firmă chineză în România
Secțiunea 3 al A0 Nord (Afumați – Pantelimon), cu o lungime de 8,6 km, este prima și singura autostradă realizată de o companie chineză în țară. Contractul cu compania chineză CCECC a fost semnat în martie 2023, pentru circa 400 milioane lei. Termenul actualizat de finalizare este februarie 2026.
Din punct de vedere tehnic, o firmă serioasă ar putea deschide secțiunea 3 în acest an, dar se pare că ritmul de lucru nu este suficient pentru a atinge termenul din 2025. O inaugurare în primăvara lui 2026 ar fi un termen mai realist.
A0 Nord – Secțiunea 3 (DN2/Afumați – DN3/Cernica)
- Lungime: 8,6 km, 1 nod rutier cu DN2
- Constructor: CCECC (China Civil Engineering Construction Corporation )
- Valoare: 397.996.117,63 lei fără TVA
- Stadiu: Contractat (16 martie 2023) / Proiectare începută în mai 2023 / Autorizație de construire integrală în august 2024
- Termen: 12 luni proiectare + 18 luni execuție
- Finalizare posibilă: T1-T2 2026
Secțiunea 4 – Inaugurare posibilă în 2025, dar riscă să fie inutilă
Finalizarea secțiunii 4 (între Cernica și Pantelimon) până la sfârșitul anului 2025 ar putea fi o realitate, dar porțiunea ar putea deveni nefolosită fără o conexiune adecvată cu DN3.
Dacă se respectă termenul din noiembrie 2025, secțiunea ar putea deveni inutilizabilă, dacă CNAIR nu finalizează conexiunile cu DN3 la timp.
Contractul cu firma UMB a fost semnat în 31.08.2020. Prima autorizație de construire a fost emisă în aprilie 2023, iar cea de-a doua, mai importantă, abia în aprilie 2024.
A0 Nord Secțiunea 4
- Lungime: 4,47 km
- Valoare: 312 milioane lei
- Constructor: UMB
- Contract semnat: 31.08.2020 (termen: 12 luni proiectare, 18 luni execuție)
- Început lucrări: 20.04.2023
- Termen contractual de finalizare: T4 2025
- Stadiu (iulie 2025): 44%