Autostrada lângă Capitală, fără inaugurare anul acesta: motivul

Darius Cojocaru
4 Citit minim
VIDEO Singura bucată de autostradă de lângă Capitală ce va mai fi terminată anul acesta nu va putea fi deschisă traficului. De ce – HotNews.ro

Pe tronsonul nordic al autostrăzii de centură a Capitalei (A0) sunt în desfășurare trei loturi de lucrări, însă doar unul va fi finalizat în acest an. Tronsonul dintre Cernica și Pantelimon, construit de compania națională UMB, nu va fi deschis traficului rutier.

Lotul 4, cuprins între Cernica și A2, are o lungime de 4,47 km, dar prezintă dificultăți semnificative datorită a trei poduri, inclusiv unui viaduct de 1,3 km ce traversează lacul Cernica. Data oficială de finalizare este octombrie, însă autoritățile prevăd finalizarea spre sfârșitul anului.

„Lotul va fi gata, cu certitudine, în acest an, dar nu va putea fi deschis circulației imediat”, a declarat pentru sursa de informare Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Autostradă „nefuncțională” din lipsă de conexiune la drumul național

Problema constă în lipsa nodurilor de conectare la capetele lotului 4. În sud, lotul se leagă de segmentul A0 Sud și de nodul rutier cu A2, deja deschis, dar spre nord nu există un nod rutier prevăzut pentru legătura cu DN3. Autostrada ar urma să se interconeteze ulterior cu lotul 3, construit de o firmă chineză, care nu va fi complet finalizat în acest an.

„Încercăm o soluție proprie pentru o descărcare provizorie, însă nu garantăm succesul în timp util. Bugetul alocat pentru acest sector din contractele A0 nu permite o descărcare de trafic completă. Nodul rutier cu DN3 va fi realizat, dar printr-un contract separat, în altă etapă”, a explicat oficialul din CNAIR.

Fără o descărcare de trafic la intersecția cu DN3, lotul 4 va rămâne un tronson finalizat, dar neutilizabil, până la finalizarea și a lotului 3.

„Lotul 3 nu va fi finalizat anul acesta, fiind programat abia pentru anul viitor. Constructorul chinez prezintă întârzieri față de program. Probabil că lotul 3 va fi gata în vara anului viitor, permițând utilizarea și a lotului 4, finalizat în acest an”, a precizat Șerbănescu.

VIDEO – Stadiul actual al lucrărilor la Lotul 4 din A0 Nord:

O soluție provizorie, dar nu ideală

„S-a calculat pe o sincronizare între cele două loturi. Am avertizat public că Lotul 3 nu va fi finalizat la timp. Am cerut de mai multe ori o soluție de descărcare provizorie”, a afirmat Ionuț Ciurea de la Asociația Pro Infrastructură (API).

„UMB va finaliza lucrările spre sfârșitul lunilor noiembrie sau decembrie. Cea mai mare problemă este realizarea podului transversal lacului Cernica, prin construirea grinzilor. Este de așteptat ca acest proces să se desfășoare în curând”, a adăugat Ciurea.

„Există riscul ca Lotul 4 să rămână un tronson inutilizabil”, recunoaște reprezentantul API. O soluție provizorie de descărcare, deși nu optimală, ar fi fezabilă până la finalizarea următorului lot.
„Ar putea fi realizată o astfel de descărcare fără exproprieri, dar este o soluție temporară. Există un volum semnificativ de trafic pe DN3”, spune Ciurea.
Încadrarea unei astfel de soluții provizorii ar complica lucrările lotului 3 la podul DN3.

Expertul a sugerat că o deschidere provizorie, chiar dacă nu ideală, ar fi benefică. „Sunt puține cazuri în care un lot de autostradă nu merita deschis”, a concluzionat Ciurea.

Programul Lotului 3 (contribuție din China)

  • Lungime: 8,6 km, 1 nod rutier cu DN2
  • Constructor: CCECC
  • Valoare: 397.996.117,63 lei fără TVA
  • Stadiu (august 2025): 57%
  • Termen contractual estimat de finalizare: Februarie 2026

Programul Lotului 4

  • Lungime: 4,47 km
  • Valoare: 312 milioane lei
  • Constructor: UMB
  • Stadiu (august 2025): 76%
  • Termen contractual estimat de finalizare: Octombrie 2025
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns