Autostradă montană / Fotografie: Askoldsb
Constructor turc va executa un sector montan important pe Autostrada „Unirii” A8.
O firmă turcă se va ocupa de construirea a 24 de kilometri din tronsonul montan al autostrăzii „Unirii” A8, de la Miercurea Nirajului la Sărățeni, în apropiere de Sovata. Valoarea contractului: 600 de milioane de euro.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat contractul pentru proiectare și execuție cu o asociație româno-turcă.
Contractul, în valoare de 2,98 miliarde de lei (fără TVA), a fost semnat cu asocierea Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS – Infravis SRL.
Acest tronson, de 23,4 km lungime, include aproximativ 1,07 km de tunel și 36 de structuri, printre care două ecoducte.
Construirea tronsonului se va desfășura în 30 de luni, incluzând 6 luni de proiectare și 24 de luni de execuție.
Pe traseu vor fi realizate:
- un tunel bidirecțional de 740 m în apropierea localității Măgherani;
- un tunel bidirecțional de 330 m în apropiere de Chibed;
- un ecoduct peste DN13A și calea ferată;
- un ecoduct peste DN13, în zona Acățari.
Stadiul Autostrăzii „Unirii” A8
Autostrada are 11 tronsoane, în diverse faze de realizare. Momentan, doar două tronsoane sunt în lucru.
Tronsonul A8 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) este în construcție. O companie din Turcia, Nurol, a obținut contractul la începutul anului 2024, cu termen de finalizare la sfârșitul anului 2026.
Tronsonul Sărățeni – Pipirig (județul Neamț), de 116 km, este divizat în patru loturi, din care unele au fost deja atribuite.
- Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 km.) – Contract cu UMB (1 miliard de euro)
- Lotul 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km.)
- Lotul 2 A Ditrău-Grințieș (37,9 km.) – Contract de 1,2 miliarde de euro cu UMB.
- Lotul 2 B Grințieș-Pipirig (31,5 km.)
Pe acest tronson, vor fi construite 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte.
Termenele de finalizare pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B sunt de 54 de luni, iar pentru Lotul 1 D, 34 de luni.
De la Pipirig la Leghin (19,3km) a fost atribuit un contract de jumătate de miliard de euro cu UMB.
Tronsonul Tg Neamț – Leghin – Moțca (DN2), de aproape 30 de km, a semnat contractul la finalul anului 2023.
Lotul Moțca – Târgu Frumos (27 km) a fost lansat la licitație în ianuarie, cu o estimare de 1,2 miliarde de euro.
Tronsonul Tg. Frumos – Lețcani (29 km plus 13 km legături) a fost scos la licitație în februarie, cu o ofertă de 1 miliard de euro .
Ultimul tronson, care ocolește Iașiul și ajunge la granița cu Republica Moldova, a fost scos la licitație, la un preț de 1,8 miliarde de euro pentru 33 de kilometri, incluzând opt tuneluri și trei noduri rutiere.