Lucrări UMB pe A0 Nord, Foto: Captură YouTube / Construim România
Constructorul român UMB a solicitat Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) retragerea din procedura de licitație pentru proiectarea și construcția tronsonului 1C Sărățeni – Joseni de pe „Autostrada Unirii”. Totodată, UMB a cerut rezilierea contractului pentru tronsonul 2A Ditrău – Grințieș (38 km, 1,2 miliarde de euro) al A8, semnat la finalul lunii martie.
Asociată cu Euro Asfalt (Bosnia), UMB a fost desemnată câștigătoare în martie pentru Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 kilometri) de pe A8. Oferta sa, de 1 miliard de euro (4,94 miliarde de lei), a fost singura depusă.
UMB a solicitat retragerea din procedura de achiziție publică, deși contractul nu a fost încă semnat, potrivit surselor oficiale.
Motivele invocate de UMB
Printre motivele invocate se numără refuzul CNIR de a accepta o garanție mai mică pentru buna execuție, de 0,5% din valoarea contractului, față de 1,5% solicitată inițial.
Constructorul susține că comunicarea cu CNIR a fost deficitară și că au existat încălcări ale prevederilor legale și ale principiilor de atribuire a contractelor de achiziții publice.
UMB consideră că relația actuală cu CNIR nu corespunde unui parteneriat efectiv, așa cum prevede legislația.
În solicitare, constructorul acuză CNIR de încălcarea înțelegerilor și a principiilor de proporționalitate și responsabilitate.
CNIR nu a emis un răspuns oficial.
De asemenea, UMB a solicitat rezilierea contractului pentru tronsonul 2A Ditrău – Grințieș din cauza refuzului CNIR de a accepta garanția de 0,5% pentru buna execuție, în locul celei inițial solicitate.
Speculații în spațiul public și posibile dificultăți financiare
Solicitarea UMB vine la scurt timp după apariția unor zvonuri legate de potențiale probleme financiare care afectează buna desfășurare a lucrărilor de la mai multe șantiere.
Autoritățile au respins aceste zvonuri, afirmând că programul de lucru al UMB este unul specific, iar constructorul deține resurse umane importante (peste 7.000 de angajați) disponibile pentru a continua lucrările.
UMB (UMB Spedition, Tehnostrade, SA&PE Construct), cel mai important constructor din țară, are contracte pe mai multe proiecte de autostrăzi și drumuri expres din România.
Printre proiectele unde operează UMB se numără: A7 Moldova, A8 Moșca – Târgu Neamț, A0 Nord, DEx12 Craiova – Pitești, A3 Transilvania, A1 Margin – Holdea, cu cele remarcabile tuneluri.

