Un artist anonim, autointitulat ORHAN, a plasat pe un panou publicitar din București un manechin plin de seringi, însoțit de mesajul „Stop drugs”. O altă creație a sa surprinde un miner care aprinde o lanternă într-un mormânt, cu pete de sânge pe jos. Aceste opere, ce reflectă o realitate dură, fac parte din proiectul „The Blood Stained Hand” și ilustrează criticile artistului asupra societății contemporane.
Într-o societate unde grafismul este adesea perceput ca vandalism, iar corupția ca o statistică, ORHAN își construiește o voce puternică și directă. El alege strada drept pânză, iar fotografiile creațiilor sale circulă rapid, prin intermediul rețelelor sociale.
Artistul, abordat de un important cotidian, vorbește despre adevăr, frustrare, semnificația „păturii de sânge” ca element vizual distinctiv, și despre motivele ce l-au determinat să opteze pentru spațiul public în locul galeriilor de artă.
ORHAN își amintește experiențele sale din adolescență cu arta urbană, întâlnirea cu Thierry „Mr. Brainwash”, și momentul în care a conștientizat importanța exprimării directe, chiar dacă deranjează.
Anonimatul, pentru artist, nu este o strategie de marketing, ci un mod de a garanta libertatea exprimării unor opinii incomode. Deși nu crede că arta stradală poate modifica radical mentalitățile, este convins că poate determina oamenii să privească în față realitatea, măcar pentru câteva momente.
„Nu mă preocupă să creez lucrări frumoase, ci mai degrabă să transmit un mesaj direct oamenilor”
– Ce semnifică „adevărul” în contextul lucrărilor „The Blood Stained Hand”? Cum a luat naștere acest proiect și care a fost momentul-cheie, prima intervenție publică?
– ORHAN: Pentru mine, „adevărul” este o reprezentare crudă a realității. Nu mă preocupă să creez lucrări estetice, ci să transmit un mesaj clar oamenilor, chiar și dacă unii se simt deranjați de el.
Am fost captivat de arta urbană încă din tinerețe. În Romania, mișcarea de graffiti era foarte puternică și mă fascinase posibilitatea de a plasa mesaje și figuri pe pereți.
Am simțit nevoia urgentă de a transmite o realitate importantă; dialogul cu Thierry „Mr. Brainwash” la Londra mi-a clarificat drumul artistic.
Așa a apărut „The Blood Stained Hand”: dorința de a-mi folosi arta ca o voce. Prima acțiune a fost plasarea unui manechin, plin de seringi, pe un panou publicitar. Era un apel direct, împotriva consumului de droguri, o temă ce reprezenta o problema socială tot mai acută.
– De ce ați ales să rămâneți anonim? Ce avantaje și dezavantaje implică aceasta?
– Anonimatul face parte din cultura street art-ului. Fiecare nume sau personaj este un alt ego. Anonimatul îmi oferă libertatea de a exprima adevărul așa cum îl văd, iar pentru mine, aceasta este cea mai importantă valoare.
– Simbolismul sângelui roșu este omniprezent în lucrările tale. Cum ați ajuns la această alegere?
– De la primele intervenții, roșul și ideea mâinilor pătate de sânge a simbolizat corupția și moartea cauzată de acea corupție, dar mi-am dat seama, cu timpul, că roșul este un element vizual puternic, imediat recunoscut, care obligă privitorul să se oprească și să reflecte. M-am conformat la această soluție vizuala după ce am constatat reacțiile oamenilor în fața lucrării. Roșul a devenit o semnătură vizuală, un simbol clar al mesajelor mele.
– Arta ta este o critică dură și subtilă la adresa societății. Crezi că arta stradală poate schimba mentalități într-o societate atât de negativă?
– Nu știu dacă arta stradală poate schimba radical mentalitățile într-o societate atât de pesimistă. Totuși, poate contribui la aducerea în prim-plan a realității, determinând oamenii să privească lucrurile diferit, chiar dincolo de narațiunile curente, influențate de mass media sau de rețelele sociale.
{/*Restul conținutului este structurat similar*/}

