Blocaj feroviar Cluj-Oradea: Când revin trenurile?

Nistor Florin
3 Citit minim
Blocaj pe șantierul feroviar dintre Cluj și Oradea. Când ar putea să reintre trenurile în circulație – HotNews.ro

Tren pe ruta Cluj-Oradea (imagine LDEGM Trainspotter)

Lucrările feroviare dintre Cluj și Oradea întâmpină întârzieri semnificative, cu câteva secțiuni nefinalizate la termen. Asociația Pro Infrastructură (API) se întreabă dacă proiectele pot fi finalizate până în 2030. API, expertă în monitorizarea proiectelor feroviare, subliniază lipsa de implicare din partea Ministerului Transporturilor.

Începând din ianuarie 2024, nu mai circulă trenuri directe între Cluj și Oradea, fiind înlocuite de autocare furnizate de CFR Călători și Transferoviar. Disponibile sunt 12 curse pe sens zilnic. Timpul de călătorie, variabil în funcție de stațiile intermediare, este cuprins între 3 ore și 50 de minute și 4 ore și 25 de minute. Anterior, cele mai rapide trenuri parcurgeau distanța în sub 2 ore și jumătate.

Termenul limită PNRR, depășit

„Responsabilii CFR Infrastructură ignoră situația. Secțiunea Poieni-Vadu Crișului pe linia Cluj-Napoca-Oradea, ce trebuia finalizată anul acesta, nu are niciun permis de construcție. Termenul limită din PNRR, august 2026, este depășit”, precizează Asociația Pro Infrastructura.

„După negocierile prelungite, termenul final pentru a nu pierde finanțarea europeană s-a stabilit la 50% din lucrările finalizate. În această manieră lentă și neproductivă, CFR Infrastructură va rata și acest obiectiv, ceea ce reprezintă o risipă de resurse și amânarea unui proiect esențial”, critică asociația.

Pro Infrastructura: Studiu de fezabilitate eronat

„Conform informațiilor noastre, studiul de fezabilitate pentru defileul Crișului Repede a fost fundamental eronat. Acum, CFR nu reușește să ajungă la un acord cu proiectantul pentru soluții alternative. Există o singură linie scoasă din teren, ceea ce face circulația trenurilor imposibilă.”

„De un an ne asigurăm că vor fi rezolvate problemele, însă amânările se succed. Noul termen, „trimestrul IV 2025”, este vag și poate fi interpretat ca „nu știm”. Datorită lipsei de implicare a oficialilor CFR, există riscul ca proiectul să fie finalizat abia în 2026.”

Organizația observă o mobilizare bună a constructorilor pe alte secțiuni ale magistralei Cluj-Oradea, concluzionând că întârzierile sunt cauzate de CFR. Contractual, circulația va fi întreruptă încă doi ani, timp în care CFR nu acceptă soluția nou-proiectată. Situația actuală demonstrează o neeficiență semnificativă.”

„Cât va dura această situație? Depinde de dorința politicienilor și a oficialilor din Ministerul Transporturilor, care prezintă o dezinteresare totală. Banii europeni sunt risipați. Este necesară o reformă urgentă în CFR, pentru a trage la răspundere persoanele responsabile de întârzieri și blocaje ale proiectelor. Dacă o astfel de situație ar apărea pe șantierele de autostrăzi, reacția ar fi una mult mai promptă și decisivă.”

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *