Lucrările la linia de metrou din Cluj au fost anunțate de primarul Emil Boc. În campania electorală din 2024, Emil Boc, alături de Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu, a evidențiat acest proiect într-o acțiune de promovare electorală. Totuși, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene a anunțat că mai multe proiecte, inclusiv metroul din Cluj, au fost retrase din finanțarea europeană, din cauza imposibilității finalizării până în august 2026.
Metroul clujean nu va mai beneficia de fonduri europene. Comisia Europeană va retrage finanțarea de 300 de milioane de euro destinată proiectului. În 2024, Sabin Sărmaș a declarat pentru o publicație că, din cele 9 cereri publicate, 4 au fost respinse.
„Unele erori în procedurile de achiziții nu au fost consemnate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. În unele cazuri există chiar contestații… Concluziile Comisiei Europene, fără argumente suplimentare de la autoritățile române, arată că aceste proiecte nu respectă cerințele europene”, a declarat Dragoș Pîslaru, în conferința de marți, 7 iulie 2025.
Emil Boc: „Nu putem acționa în funcție de alarme false”
În ședința Consiliului Local, Emil Boc a oferit detalii despre proiectul metroului clujean.
„Clarific un aspect. Mulți răspândesc informații false despre contractul de finanțare și avizul de construire. Metroul are contract de finanțare, semnat în decembrie 2022, între Ministerul Transporturilor și Municipiul Cluj-Napoca. Cei care susțin contrariul pot consulta documentele. Noi acționăm conform procedurilor, ei doar susțin afirmații nefondate.”
„Nu putem acționa în funcție de alarme false. Acest proiect este pe termen lung. Astfel cum se construiește o locuință sau o construcție de altă natură. A fost adaptată ordinea de execuție pentru a optimiza realizarea conexiunii necesare la Spitalul Regional de Urgență, prin solicitarea Ministerului Sănătății, schimbând ruta inițială dinspre Sopor în Florești.”
Pro-infrastructura: Oportunități pierdute clujenilor
Asociația Pro Infrastructura a subliniat, în iulie 2025, că atât antreprenorul principal, cât și primarul Emil Boc, au oferit date incomplete despre proiect.
„Primăria Cluj a plătit un avans către antreprenor în 2024. Se ridică întrebarea cum vor fi asigurate resursele financiare suplimentare pentru a acoperi valoarea totală a proiectului de aproximativ 1,8 miliarde de euro. Lipsa unei planificări corecte a dus la retragerea proiectului din PNRR și transferarea sa către Programul Transport, dar fără cererea oficială de finanțare. Comparativ, alte proiecte au fost formalizate. Primăriile nu se grăbesc să se asigure de acoperirea financiară necesară.”
Asociația atrage atenția asupra unor date neconforme între comunicări și realitate, remarcând că se vinde o imagine inexactă.
Există informații conform cărora proiectul ar fi fost considerat vulnerabil în fața retragerii de pe PNRR încă din 2024.
Metroul din Cluj ar urma să fie finalizat în 2031, cu o investiție totală estimată la 2,2 miliarde de euro, 300 de milioane de euro provenind din fonduri europene.
Fotografie: Arhivă

