Premierul Ilie Bolojan preia proiecte de investiții, dar lasă deciziile esențiale altor instituții. Documentul de guvernare menționează investițiile de 78 de ori, promițând prioritizarea și continuarea acestora. Însă, ședința de Guvern vineri a scos în evidență o pasare a responsabilităților către alte instituții.
Reacția lui Ilie Bolojan la avertismentul constructorului UMB, referitor la reducerea ritmului de lucru din cauză de lipsa predictibilității finanțărilor, a fost ambivalenți.
Conform informațiilor obținute, Ilie Bolojan a solicitat în ședința de Guvern reducerea proiectelor de autostrăzi finanțate prin fonduri europene.
Premierul nu a detaliat sursele de finanțare europeană vizate sau proiectele de infrastructură rutieră respective.
Surse guvernamentale au precizat ca motivația pentru această decizie este lipsa fondurilor. Totodată, Bolojan a îndrumat Ministerul Transporturilor să stabilească priorități în aceste proiecte.
Constructorii UMB intră în pauză de o săptămână din cauza blocării finanțării
UMB a decis să oprească temporar lucrările pe tronsonul Focșani – Bacău – Pașcani, al Autostrăzii A7, pentru o săptămână, la jumătatea lunii august.
Publicatia Bacău.net a confirmat prelungirea pauzei cu încă o săptămână, reînceperea lucrărilor fiind programată abia pe 18 august. Această măsură a fost luată din cauza unei probleme majore la finanțarea proiectului strategic Autostrada A7.
Negocierile cu Uniunea Europeană riscă să fie compromise
Experții atrag atenția asupra riscului ca abordarea lui Ilie Bolojan să afecteze negocierile cu Comisia Europeană privind finanțarea proiectelor de infrastructură rutieră, trecerea de la împrumuturi la granturi.
În prezent, lucrările la aproximativ 240 km de autostradă sunt finanțate prin PNRR (împrumuturi):
– Loturile 2 și 3 Autostrada Ploiești-Buzău (A7): 42,25 km
– Tronsoanele Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani (A7): 173,28 km
– Secțiunea Zimbor – Poarta Salajului (A3): 15 km
– Lotul Margina – Holdea (A1): 9,13 km
Sprijinirea investițiilor, dar amânarea contractelor
Programul de guvernare 2025-2028 identifică investițiile în infrastructura de transport ca un factor crucial pentru dezvoltarea țării pe termen mediu și lung.
„Investițiile rămân motorul dezvoltării, iar cele în infrastructura de transport sunt esențiale. Prioritizarea și accelerarea investițiilor finanțate prin păstrarea unui ritm constant constituie o provocare majoră într-un context economic fragil,” se menționează în Programul de Guvernare.
Cu toate acestea, documentul propune și „sistarea semnării de noi contracte” în acest domeniu.
Există contracte în așteptare pentru proiecte majore de infrastructură.
Loturile Autostrăzii A7 Ploiești – Pașcani – Siret (62 km), licitate de CNAIR și câștigate de grupul UMB, nu au fost semnate din cauza neaprobării formularului 29 de către Ministerul Finanțelor.