Bonificatie 3% plati taxe la timp: de la reguli clare la limitări ilegale

Darius Cojocaru
4 Citit minim
Bonificația de 3% pentru plata taxelor la timp de la reguli clare de aplicare, la limitări impuse ilegal – HotNews.ro

Bonusul de 3% acordat contribuabililor care plătesc impozit pe profit și impozit pe veniturile microîntreprinderilor, introdus de guvern anul trecut prin Ordonanța de Urgență 107/2024, ar trebui să fie simplu de aplicat, având criterii clare și o procedură simplă. Cu toate acestea, normele de aplicare, emise cu o întârziere semnificativă, au adăugat o serie de condiții suplimentare, limitând beneficiile pentru plătitori, contrar principiilor juridice.

Această măsură fiscală, aplicabilă începând cu rezultatele financiare din 2024, intenționa, alături de amnistia fiscală, să stimuleze respectarea obligațiilor fiscale prin oferirea unui mic avantaj fiscal contribuabililor care îndeplinesc anumite condiții legale.

Condițiile inițiale de acordare a bonusului

Conform OUG 107/2024, persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit și impozit pe veniturile microîntreprinderilor, care depun toate declarațiile fiscale necesare și achită integral obligațiile fiscale din 2024, pot beneficia de acest bonus.

Este important de menționat că pentru obținerea bonusului, contribuabilii nu sunt obligați să depună o cerere, autoritatea fiscală constatând automat îndeplinirea cerințelor și emițând decizia de acordare.

Sumele obținute se compensează cu alte obligații fiscale ale plătitorilor, restituirea având loc doar dacă în termenul de prescripție fiscală (5 ani) nu au avut loc compensări.

Așadar, condițiile de acordare sunt clar stabilite în actul normativ inițial, fără restricții suplimentare. OUG 107/2024 oferă claritate, predictibilitate și condiții bine definite, reprezentând un drept pentru contribuabilii care respectă obligațiile fiscale.

Procedura de aplicare a prevederilor ar trebui să fie publicată în 45 de zile de la intrarea în vigoare a OUG 107/2024.

Procedura de aplicare a bonusului – aspecte juridice discutabile

Cu toate acestea, procedura a fost publicată abia în aprilie 2025 (prin Ordinul nr. 540/2025) și conține modificări importante față de actul normativ inițial, precum: posibilitatea diminuării bonusului în cazul depunerii declarațiilor rectificative care reduc obligația fiscală din 2024 și anularea bonusului dacă declarațiile rectificative conduc la obligații fiscale crescute sau în situații în care condițiile legale nu mai sunt îndeplinite. Această ultimă prevedere este vagă și permite interpretări diverse.

Din punct de vedere juridic, aceste modificări sunt problematice.

În primul rând, un ordin ministerial (Ordinul 540/2025) nu poate modifica o ordonanță de urgență (OUG 107/2024). Dreptul administrativ interzice acest lucru. Aducerea condițiilor suplimentare limitează drepturile dobândite inițial, afectând securitatea juridică.

În al doilea rând, bonusul este un drept câștigat prin respectarea condițiilor inițiale și nu poate fi anulat pe baza unor condiții ulterioare neprevăzute.

Evaluarea dreptului la bonus trebuie făcută în conformitate cu prevederile legale la data depunerii declarației fiscale anuale, nu pe baza unor modificări ulterioare.

Consecințe și riscuri pentru contribuabili

Contribuabilii care au depus declarații rectificative sau au beneficiat de compensări înainte de emiterea ordinului riscă, pe lângă anularea bonusului, și plata dobânzilor și penalităților, generând costuri suplimentare. Această situație creează un precedent periculos, similar cu situațiile controversate legate de amnistiile fiscale anterioare.

În concluzie, modificarea unilaterală a condițiilor legale prin ordinuri ministeriale inferioare este nejustificată și ilegală, afectând predictibilitatea și securitatea juridică a contribuabililor.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns