Raportul procurorilor în cazul Călin Georgescu detaliază amploarea campaniilor de influențare publică pe platformele online.
Documentul relevă că obiectivul campaniilor a fost subminarea luării deciziilor guvernamentale și reducerea coeziunii sociale.
Campaniile online au fost elaborate strategic, exploatând vulnerabilitățile publicului țintă.
Segmentare și Mesaje Personalizate
Fiecare platformă online a fost utilizată eficient, prin metode de manipulare care au segmentat populația în grupe-țintă și au transmis mesaje adaptate fiecărei categorii.
Au fost create infrastructuri complexe ce au promovat un discurs emoțional care a exploatat nemulțumirile populației, amplificând diviziunile sociale.
Un exemplu este micro-targetarea utilizatorilor printr-o rețea de pagini Facebook care aborda teme de interes public, de la medicina alternativă la religie și rețete.
Pe măsură ce data alegerilor se apropia, discursul dobândea o conotație politică evidentă.
Construire și Diseminare Controlată a Mesajului
Aceste pagini au reunit un segment ușor influențabil al populației, vulnerabil la dezinformare, un comportament observat și în alte state europene, constatându-se conținut în română și rusă.
Postările au promovat idei spirituale, identitare, tradiționale românești și ultranaționaliste, cu scopul de a câștiga simpatii și propagarea mesajelor eurosceptice și anti-sistem.
Raportul relevă și utilizarea unor site-uri false, extrem de similare cu site-uri reale, folosite în scopuri de propagandă, manipulare și dezinformare.
IP-uri în Rusia
Site-urile false conțineau reclame integrate în conținut, oferite de companii cu legături în Rusia (AdNow, Geozo, AdsKeeper).
Unele site-uri aveau adrese IP din Federația Rusă.
Interesant este că compania MGID a realizat sondaje despre preferințele utilizatorilor români, în 2019, având legături cu AdNow, o companie cu legături cu servicii de informații rusești.
Despre Compania MGID
MGID oferea soluții de creștere a audienței prin reclame plătite.
MGID a fost înregistrată de o companie din Panama, administrată de o firmă rusă.
Aceeași persoană din Rusia administra alte 10 companii aflate în subordinea holdingului financiar FINAM din Rusia.
Reclamele MGID au promovat şi suplimente alimentare din Rusia.
Activități de pe Telegram
Geozo este o altă companie implicată în monetizarea traficului prin reclame.
Cu sediul în Cipru, operațiunile financiare erau conduse de o persoană cu legături în Rusia.
Campania online a inclus și materiale video cu candidatul Călin Georgescu, direcționate spre segmente ideologice (naționaliști, conspiraționisti, religioși).
Acțiunile erau derulate de pe canalul Telegram @propagatorcg, înainte de primul tur, pentru a evalua reacțiile și susceptibilitățile electorale.
Materialele vizuale erau adaptate fiecărei platforme și foloseau elemente grafice cu sigla candidatului.
Administratorul canalului a oferit și sfaturi pentru o mai bună diseminare.
Raportul TikTok
TikTok a fost o platformă cheie pentru amplificarea mesajelor de propagandă electorală față de Georgescu Călin.
TikTok a identificat și blocat rețele de conturi implicate în promovarea candidatului.
O rețea din noiembrie era formată din 78 de conturi, cu peste 1700 de urmăritori, inițiind o modificare a algoritmilor și implicit a opiniilor publice.
Hashtagurile legate de candidat au fost promovate intens, cu sute de milioane de vizualizări.
Documentul identifică şi responsabilitatea lui Bogdan Peșchir, influencer TikTok.
Anterior, el a investit în platformă suma de 1.000.000 de euro pentru a atinge un nivel superior de utilizator, pentru a-și finanța activitățile.
Acest status i-a permis acces la donații care au fost considerate mită electorală.
Toate acțiunile aveau scopul de a manipula algoritmul platformei pentru a influența opinia publică în favoarea candidatului, încălcând regulamentul platformei, care este destinată activităților de divertisment.

