Instanța supremă a respins, cu unanimitate de voturi, contestația privind constituționalitatea Legii privind anumite măsuri bugetare și fiscale. Această decizie a fost luată în urma obiecțiilor formulate de parlamentari din Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), S.O.S. România, Partidul Oamenilor Tineri (POT) și deputați neafiliați.
Curtea a stabilit că guvernul a respectat prevederile Constituției (art. 114) la adoptarea legii. Există o relație socială coerentă, iar guvernul a justificat în mod corespunzător atât urgența, cât și necesitatea actului legislativ.
Mai mult, Curtea a susținut că legiuitorul are puterea de a impune taxe de asigurări sociale de sănătate asupra oricărui venit, inclusiv asupra pensiilor și indemnizațiilor. Prevederile respective sunt în conformitate cu Constituția (art.1 alin.(3) și (5), art.47, art.48 alin.(1) și art.56).
Concluziile Curții Constituționale
În ceea ce privește argumentele de neconstituționalitate:
* Contribuția pentru asigurări sociale de sănătate pe toate categoriile de venituri este constituțională. Aceasta este regula generală, cu excepții în anumite situații, dar legiuitorul are libertatea de a stabili aceste facilități.
* Plata acestei contribuții nu creează discriminare față de cetățenii străini, singurele excepții fiind acordate cetățenilor străini din zona de conflict din Ucraina care beneficiază de protecție temporară.
* Măsurile privind compensările pentru incapacitate temporară de muncă, prin aplicarea unor procente diferențiate în funcție de durata concediului medical, sunt justificate prin libertatea legiuitorului de a structura politicile sociale.
* Neefectuarea concediului de odihnă din 2026 la încetarea raportului de muncă nu încalcă Constituția, stimulând astfel planificarea concediilor în timpul desfășurării raportului de muncă.
* Reducerea stimulentelor și sporurilor, precum și plafonarea indemnizațiilor pentru personalul militar, poliție și penitenciare, nu constituie o încălcare a Constituției, considerându-se că aceste beneficii nu sunt drepturi fundamentale.
* Cererea de transfer a funcționarilor publici, condiționată de acordul conducătorului, nu încalcă prevederile Constituției, menținând buna funcționare a administrației publice.
* Majorarea normei didactice la 20 de ore/săptămână fără compensare salarială nu este considerată o încălcare constituțională, întrucât se încadrează în totalul de 40 de ore/săptămână.