Cel mai mare avion de pasageri – probleme tehnice repetate

Darius Cojocaru
5 Citit minim
Cel mai mare avion de pasageri din lume se strică tot mai des – HotNews.ro

Cel mai mare avion comercial de pasageri, Airbus A380, experimentează o revenire neașteptată, transportând un număr maxim de pasageri odată cu reluarea zborurilor internaționale după pandemie. Însă, menținerea în siguranță a acestui „superjumbo” devenit vechi devine din ce în ce mai costisitoare pentru companiile aeriene, potrivit surselor Bloomberg.

La două decenii de la primul său zbor, aeronavei masive cu patru motoare i se acumulează o serie de cerințe de reparații, inspecții sau înlocuire a unor componente, conform unor reglementări specifice.

De la probleme la toboganele de evacuare, până la garnituri fisurate și la osie de tren de aterizare deteriorată, cele 95 de directive pentru A380 emise de Agenția Uniunii Europene pentru Siguranță Aeriană (EASA) din ianuarie 2020 încoace, evidențiază necesitatea unor intervenții complexe.

Acest număr este aproape dublu față de directivele emise în aceeași perioadă pentru aeronave mari produse de Boeing.

Avionul Airbus A380, un produs al cooperării internaționale

Având în vedere că noile aeronave, mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, sunt greu de procurat, companiile aeriene care operează A380 nu au prea multe opțiuni: trebuie să utilizeze continuu modelul existent.

La începutul carierei sale, A380 a fost o demonstrație excelentă de cooperare internațională, având 4 milioane de componente produse de 1500 de firme din întreaga lume. Acum, complexitatea sa pune la grea încercare lanțurile fragile de aprovizionare ale industriei aviatice post-pandemie.

„A380 este o aeronavă complexă, a cărei mărime îl face mai dificil de întreținut comparativ cu alte aeronave”, a declarat EASA într-un comunicat oficial. „Este extrem de important, din motive de siguranță, să nu se atașeze nicio stigmată publicării unei directive de siguranță. Siguranța trebuie să fie prioritară”, a remarcat agenția europeană.

Directivelor pe care le emite, pentru a asigura siguranța aeronavelor, „pot varia mult în ceea ce privește amploarea și urgența”. Volumul directivelor pentru diverse aeronave „nu este o bază bună de comparație”, a adăugat EASA.

Întârzieri și disconfort pentru pasageri

Cu o capacitate de a transporta 485 de pasageri sau mai mulți, întârzierile cauzate de defecțiuni mecanice pot avea un impact semnificativ, afectând orarele de zbor. Un A380 al Qantas Airways, pe ruta Sydney-Londra, s-a defectat în Singapore din cauza problemelor la pompa de combustibil; această defecțiune a întârziat zborul cu peste 24 de ore, forțând compania să găzduiască pasagerii la hoteluri.

Sunt cazuri similare de întârzieri legate de defecțiuni la pompa de combustibil, pe rute precum Singapore – Sydney. Avariile au afectat zborurile Qantas și nu numai.

Un A380 British Airways, a stat mai mult de 100 de zile la Manila, revenind la Londra Heathrow în iunie, cu puține zboruri în lunile următoare. Cu toate acestea, British Airways a anunțat un program de modernizare pentru interioarele A380, indicând o continuare a utilizării acestora.

Alternative limitate pentru cel mai mare avion de pasageri

Pentru companiile care utilizează A380, alternativele de mare capacitate sunt destul de puține. Boeing întâmpină întârzieri la livrarea modelului 777X, iar Airbus nu produce suficient A350 pentru zboruri lungi. Operatorii de A380 rămân astfel cu un model vechi, devenind din ce în ce mai costisitor de întreținut.

Pe forumurile online de aviație, apar din ce în ce mai multe curse asociate cu defectări, anulări sau întârzieri prelungite.

Airbus a comunicat că A380 „continuă să efectueze zboruri regulate cu un nivel ridicat de fiabilitate operațională, de 99%, pentru întreaga flotă globală în ultimele 12 luni”. Compania se implică în susținerea tehnică a clienților săi, pentru a le facilita optimizarea operațiunilor.

Desigur, și în continuare, A380 are fani. Emirates, care a demontat unele avioane A380 pentru piese de schimb, intenționează să le utilizeze până la sfârșitul deceniului următor, caracterizând avionul asemănător unui „aspirator gigantic”, capabil să transporte fluxuri mari de călători.

Problemele de fiabilitate evidențiază istoria controversată a A380. Pasagerii apreciază încă spațiul și dimensiunea avionului impresionantă, însă companiile aeriene se confruntă cu provocări logistice, cum ar fi piste mai lungi și hangare ample.

Creșterea prețurilor la piese de schimb și la serviciile de întreținere a motoarelor a afectat toate tipurile importante de aeronave.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *