Italia și podul suspendat care nu s-a mai construit de 150 de ani
Italia dorește să construiască cel mai lung pod suspendat, ce va conecta Sicilia cu restul țării peste strâmtoarea Messina. Ideea acestui pod datează încă din secolul al XIX-lea, prima legislație în acest sens fiind adoptată în 1971. Din acel moment, aproape fiecare guvern a promis finalizarea proiectului, însă acesta a fost mereu abandonat sau amânat.
În 2012, proiectul a fost considerat abandonat, după criza economică, însă actualul guvern, condus de Giorgia Meloni, a readus ideea în atenție. Ministrul infrastructurii, Matteo Salvini, afirmă că lucrările vor începe vara, deși promisiunea similară a fost făcută și în 2024, și atunci amânarea s-a produs.
Proiectul presupune un pod cu o lungime de 3,3 kilometri între cele două piloni principale, ce l-ar transforma în cel mai lung pod suspendat din lume. Acesta va avea șase benzi de circulație și o linie de cale ferată, permitând traversarea cu automobilul în circa 15 minute.
Guvernul susține că podul va stimula economia Siciliei, care pierde anual miliarde de euro din cauza izolării de continent. Salvini declară că vor fi create 120.000 de locuri de muncă și că podul va cataliza dezvoltarea economică a regiunii.
Critici la adresa proiectului
Localnicii și activiștii pentru mediu consideră că acest pod este o investiție inutilă.
„Publicul nu mai are încredere în clasa politică și în proiectele care rămân șantiere nesfârșite”, a declarat pentru o agenție de știri Luigi Storniolo, membru al grupului de protest No Ponte.
Storniolo consideră proiectul lipsit de sens, în contextul în care regiunea are nevoi reale, cum ar fi spitale, școli și infrastructură rutieră. Sindicatul CGIL estimează că doar 2.300 de persoane vor lucra la proiect anual, iar în final, numeroase locuri de muncă vor fi pierdute din cauza încetării operării feriboturilor.
Riscuri și aspecte controversate
Zona destinată construirii podului prezintă riscuri naturale semnificative. Curenți puternici, vânturi ce depășesc 100 km/h, și potențialul risc seismic fac construcția extrem de complexă. Regiunea este una cunoscută din antichitate, fiind menționată în Odiseea lui Homer, ca loc unde marinarii întâlneau monștrii Scylla și Caribda.
Criticilor le pun la îndoială și riscurile legate de activitatea infrastructurii ilegale. Procurorul din Messina avertizează că mafia se ascunde în spatele contractelor publice.
Guvernul a propus supravegherea companiilor implicate în proiect de către o structură anti-corupție, dar președintele țării a respins această idee, considerând acest tip de control rezervat pentru situații excepționale, precum calamități naturale sau evenimente de amploare, cum ar fi Jocurile Olimpice. „Nu se luptă cu mafia prin declarații politice, ci prin crearea oportunităților economice de angajare pentru tineret”, susține Salvini, care susține că proiectul poate contracara chiar criminalitatea organizată.
Aprobarea finală a proiectului este așteptată în luna iunie, iar guvernul promite că podul va fi finalizat într-un timp scurt.