Citând din „Istoria naturală a simțurilor” de Diana Ackerman, Mandy Aftel își formulează propria teorie: „La bază, emisferele cerebrale se formează din stimulii olfactivi. Înainte de gândire, a fost mirosul. Un singur parfum poate declanșa spontan o avalanșă de amintiri. Emoțiile și experiențele se leagă de mirosuri, iar asocierile dintre amintiri și senzații sunt activate imediat ce reîntâlnim aroma respectivă – chiar și după douăzeci de ani”.
Este parfumeria o formă de artă? Mulți, inclusiv eu, răspund afirmativ, dacă nu aș cunoaște laboratoarele ca niște ateliere de alchimia, în care se combină și se distilează uleiurile esențiale, ceea ce transformă această meserie într-o știință. Un simț olfactiv excepțional, comparabil cu urechea muzicală desăvârșită, ajută la percepția formei și texturii unui parfum, echipă de creativitate și imaginație, toate acestea definind un maestru parfumier. Astfel, cred că parfumeria este atât o artă, cât și o știință.
Cinci „miresme de referință” sunt analizate în cartea sa de Mandy Aftel, ca parfumier și psiholog: scorțișoara, condimentele aventuroase, asociate cu dorința de descoperire și fast; menta, planta care evocă familiaritatea și autenticitatea; tămâia, rășina aromatică, simbol al tendinței noastre spre spiritualitate; ambra cenușie, esență de origine animală, care sugerează fascinația pentru necunoscut și neobișnuit; și iasomia, floarea ce exprimă pofta noastră pentru frumusețe și eleganță.
Aleg tămâia drept cea mai evocatoare dintre toate aromele.
PARFUMUL CELE MAI SCUMP DIN LUME. Semnat de Jean-Pierre Morreale, „Le Monde Sur Mesure” (pe care nu mă aventurez să o traduc, însă în dicționar aș putea echivala „mesure” cu „ritm”) este un parfum artizanal al cărui preț poate ajunge până la 1,8 milioane de dolari (banii nu au miros).
Un factor semnificativ în stabilirea prețului îl reprezintă recipientul, o sticlă decorată cu metale și pietre prețioase, inclusiv diamante, la prețuri maxime. În compoziție, se regăsesc multiple „note” (termen împrumutat din muzică și parfumerie).
Le-a enumerat artistul pe o „notație” olfactivă: lavandă, neroli, busuioc, mentă, rozmarin, bergamotă, grapefruit, lămâie, lime și portocală dulce; notele de mijloc – piper negru, cuișoare de Madagascar, brad, nucșoară indoneziană, cardamom, scorțișoară, iasomie, ienupăr, lemn de trandafir, trandafir de mai, ylang-ylang și lămâie; notele de bază – ghimbir, chiparos, pin, paciuli, vanilie, cedru, lemn de santal australian și vetiver. Cum altfel ar putea avea un parfums decât luxuriant sau, mai precis, opulent?
HOMEMADE. Când am enumerat ingredientele de mai sus, aproape să spun „nu încercați asta acasă”, însă TikTok-ul a demonstrat că totul este posibil. O gospodină pricepută prepară singură parfumul, dar a fi parfumer este cu totul altceva. Videoclipul seamănă cu o lucrare a lui Picasso, realizată într-un garaj semi-întunecat, după o carte poștală:
@padmalakshmi O rețetă diferită pentru tine! Secretele unui parfum personal reies din utilizarea unei varietăți de uleiuri esențiale – dar nu mai mult de cinci sau șase! Mai mult de atât poate amesteca și confunda aroma. Sticlele reutilizabile @nealsyardremedies sunt perfecte pentru a fi purtate în geantă, pentru reaplicare pe parcursul zilei sau nopții. Spune-mi ce combinații olfactive vei încerca! 🌹
♬ sunet original - Padma Lakshmi
FARMACIA VATICANA. Nu m-aș fi gândit că Vaticanul are o linie de parfumuri. Se numește „Farmacia Vaticana” și include o gamă proprie, produse în Veneția de călugărițe și călugări. Fondată la sfârșitul secolului al XIX-lea, numele parfumurilor reflectă inspirația religioasă: „Incenso” (Tămâie), cu note de tutun și miere în „Mirra” (Smirnă), trandafirul în „Rosa Mystica”, și combinații de busuioc și mentă în „Oro”.


