Datele analizate acoperă primele două săptămâni de campanie, respectiv perioada 5-17 aprilie, când au fost înregistrate cheltuieli de 3 milioane de lei. Comparativ, în perioada 5-11 aprilie, concurenții au alocat 1,1 milioane de lei (…) Chiar dacă în primele două săptămâni de campanie concurenții au cheltuit 28 de milioane de lei pentru materialele publicitare politice/materialele de propagandă electorală online, costurile promovării prin platformele Meta și Google sunt foarte reduse, reprezentând aproape 10% din totalul cheltuielilor”, se arată în raportul Expert Forum.
Crin Antonescu, lider în cheltuieli
Crin Antonescu deține cea mai mare sumă cumulată pentru campania sa și a alianței sale, cu 891.169 de lei investiți. O mare parte a acestei sume a fost direcționată către pagina sa de Facebook (857.868 de lei).
Pe pozițiile următoare se situează Victor Ponta, cu 760.513 lei cheltuiți pentru promovare pe Meta, și Nicușor Dan, cu 615.138 de lei. Cheltuielile candidatului Alianței pentru Unirea Românilor, George Simion, sunt mult mai mici, de 46.435 de lei, în timp ce cele ale Elenei Lasconi (din partea USR, dar fără sprijinul partidului) sunt de doar 5.174 de lei.
În ceea ce privește paginile de partide pe Meta, cele mai mari investiții le-a avut UDMR, pentru pagina RMDSZ (46.910 lei) și pagina Kelemen Hunor (41.164 de lei). Marcel Ciolacu se situează pe locul trei, cu cheltuieli de 40.669 de lei pentru platforma Meta.
Raportul observă fluctuații semnificative în cheltuielile din perioada analizată. De exemplu, Crin Antonescu a investit 112.000 de lei pe Meta pe 10 aprilie și 134.000 de lei pe 16 aprilie, în timp ce Nicușor Dan a avut cele mai mari cheltuieli (125.000 de lei) pe 13 aprilie, iar Victor Ponta a cheltuit 88.000 de lei, tot pe 13 aprilie.
Documentul mai menționează că, în ultima săptămână, au fost promovate reclame în valoare de 81.000 de lei de la conturi care par a fi inautentice. În unele cazuri, fotografiile nu sunt reale și par generate de inteligența artificială. De asemenea, datele de contact din disclaimer nu pot fi verificate, iar materialele nu sunt marcate corespunzător ca publicitate politică. Pe lângă cheltuielile de promovare, este posibil ca aceste materiale să aibă și costuri de producție.
Cheltuieli către Google
Sumele alocate pentru promovare pe Google sunt mult mai mici, totalizând 500.000 de lei. PSD a avut cele mai mari cheltuieli pe această platformă (285.856 de lei), urmat de Nicușor Dan (90.927 de lei). UDMR (32.533 de lei), Victor Ponta (26.750 de lei) și Crin Antonescu (25.000 de lei) au avut cheltuieli mai mici.