Experții EFOR au analizat cheltuielile partidelor politice, simpatizanților acestora și candidaților independenți în platformele Meta (Facebook, Instagram) și Google (Google, YouTube), conform datelor furnizate de platforma Who Targets Me, pentru prima săptămână de campanie (5-11 aprilie).
Cheltuielile totale au însumat 1,1 milioane de lei. Comparativ, în primele trei luni ale anului s-au cheltuit 4,6 milioane de lei, conform sursei citate. Paginile candidaților Victor Ponta, Nicușor Dan și Crin Antonescu au utilizat 67% din sumă, adică 797.000 de lei. Suma totală include și reclamele promovate de alte partide în numele lui Crin Antonescu.
Conform sursei, „deși în prima săptămână de campanie s-au investit 11,5 milioane de lei în producția și difuzarea materialelor publicitare online, observăm investiții relativ reduse în promovarea online. Se poate deduce că o parte importantă din buget este alocată consultanței strategice și promovării prin alte canale online”.
Cele mai numeroase reclame au fost plasate de pagini afiliate partidului AUR (peste 384), UDMR (213), PNL (106) și PSD (100). Candidații au plasat următoarele reclame: Nicușor Dan – 35, Crin Antonescu – 41 și Victor Ponta – 33 reclame.
Cu toate acestea, conturile cele mai active, din punct de vedere al numărului de reclame, sunt cele legate de AUR (de exemplu, Oameni de AUR) sau UDMR (pagina partidului sau a președintelui Kelemen Hunor).
Trei conturi menționate în analiza anterioară, referitoare la cheltuielile din precampanie, nu mai sunt active sau au fost dezactivate. Două dintre ele, asociate cu AUR, adică Oameni de AUR (11.417 lei și 168 de reclame) și Oastea de AUR (1.604 lei și 17 reclame), nu mai sunt active. De asemenea, pagina România pe primul loc, care a promovat campanii negative împotriva candidaților Nicușor Dan, George Simion și Crin Antonescu, respectiv postări pozitive pentru Victor Ponta (care nu și-a asumat aceste postări), nu mai este activă.
Creșteri ale cheltuielilor pentru Antonescu, Ponta și Dan
Analiza conturilor arată o creștere recentă a cheltuielilor pentru conturile lui Crin Antonescu, Victor Ponta și Nicușor Dan.
În prima săptămână de campanie, cheltuielile pentru serviciile Google au depășit aproape 97.000 de lei.. Cele mai multe cheltuieli le-au avut paginile asociate cu UDMR și PSD (aproximativ un sfert din total), urmate de Crin Antonescu, Nicușor Dan și USR.