China avertizează producătorii de mașini electrice împotriva războaielor de prețuri

Nistor Florin
5 Citit minim
China își avertizează producătorii de mașini electrice să oprească războaiele prețurilor care au alarmat inclusiv UE – HotNews.ro

China solicită producătorilor de autovehicule electrice oprirea reducerilor de prețuri și limitarea producției, temându-se de o deflație periculoasă pentru creșterea economică, potrivit unor surse informate.

În ultimele luni, oficialii chinezi au reiterat necesitatea de a contracara „degradarea” în sectoarele suprasolicitate, precum cel al autovehiculelor electrice. Acest fenomen se referă la investiții excesive pentru randamente din ce în ce mai reduse.

Președintele Xi Jinping a abordat direct această problemă. Într-un discurs recent, el a criticat guvernele provinciale pentru investițiile „nepragmatice” în inteligență artificială, infrastructură tehnologică avansată și vehicule electrice – industrii considerate priorități strategice, dar riscând „supraîncălzirea” datorită investiţiilor excesive.

Anterior, Xi a accentuat necesitatea de a rupe ciclul de „degradare” care afectează anumite domenii ale celei mai mari economii globale după cea a Statelor Unite.

Șefii marilor producători auto chinezi, citați pentru discuții cu autoritățile

Câteva companii auto importante din China, printre care și BYD, cel mai important rival chinez al Tesla în segmentul vehiculelor electrice, au fost convocate pentru întâlniri cu reprezentanții autorităților, cu avertismente legate de supra capacitatea.

Hutong Research, o companie de consultanță independentă, a comentat recent: „Agențiile guvernamentale din toată China au acționat rapid la următoarea declarație a lui Xi, angajându-se să aplice limitări de ofertă.”

„Aceste evoluții subliniază nu doar importanța acordată de autorități supracapacității, ci și amploarea acestei probleme în economia Chinei”, mai notează sursa citată.

În economia chineză, caracterizată de o concurență acerbă, consumatorii reticenți au devenit obișnuiți cu prețuri foarte mici. Companiile din diferite industrii recurg adesea la reduceri de prețuri semnificative pentru a câștiga un avantaj pe piață.

Companiile specializate în vehicule electrice nu fac excepție, iar mulți manageri se plâng de această dinamică, fiind prinși într-o competiție agresivă de scădere a prețurilor.

China se pregătește să își modifice legislația privind prețurile

BYD a redus frecvent prețul modelului său de bază „Seagull”, oferindu-l recent la 55.800 de yuani (7.761 dolari), cu aproape 20% sub prețul inițial de comercializare. În martie, compania a mai redus prețurile la toate modelele „Seagull” cu 3.000 de yuani. Great Wall Motors, un alt concurent important, a lansat în iunie o nouă versiune a modelului „Ora 3”, cu 20% sub valoarea inițială.

Anterior, se specula că He Xiaopeng, directorul general al XPeng Motors, ar fi transmis angajaților că „piața se va confrunta cu o concurență mai aprigă în 2025”, iar unele companii ar putea intra în dificultate din cauza presiunii generate de aceste războaie de prețuri.

Recent, China a prezentat un nou proiect de amendament la legea privind prețurile – prima reformulare a legii după 1998 – care vizează strict războaiele de prețuri.

Amendamentul ar consolida puterea guvernului de a impune limite de preț, de a identifica practicile comerciale neloiale și de a controla concurența nejustificată, inclusiv utilizarea poziției dominante pe piață pentru a controla prețurile și vânzările.

Cu toate acestea, unii experți consideră că aceste măsuri ar putea să nu fie suficiente.

Vehiculele electrice ieftine din China provoacă îngrijorare în UE

Aflarea unor vehicule electrice chinezești la prețuri accesibile în Uniunea Europeană a generat îngrijorări printre oficialii europeni, care se tem că producătorii auto europeni nu vor putea concura.

Anul trecut, UE a aplicat taxe vamale importante asupra vehiculelor electrice produse în China, creând o stare tensionată. Un summit recent dintre UE și China nu a generat progrese în această chestiune, ea reprezentând un punct cheie de tensiune.

Cu toate acestea, producătorii chinezi s-au adaptat oferind și vehicule hibride. În iunie, companiile chineze au atins o cotă de 10% pe piața de vehicule electrice europene, revenind complet la valorile pre-taxă.

Recent, Biroul Politic al Partidului Comunist din China s-a întrunit pentru a discuta despre viitorul economiei. Deși nu s-au referit explicit la combaterea „degradarii”, s-au exprimat în privința necesității de a „reglementa concurența haotica” din economia internă.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *