CNA: Campaniile de dezinformare rusești eliminate – Probleme rețele sociale

Darius Cojocaru
4 Citit minim

Propaganda rusă obține rezultate în anumite zone ale lumii.

Vicepreședintele Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), Valentin Jucan, declară că, de la începutul anului, au fost emise peste 400 de ordine de eliminare a conținutului online problematic, provenit din surse rusești. El explică că un singur ordin poate cuprinde până la 400 de linkuri, relevând o problemă majoră pentru autorități din cauza restricțiilor pe care platformele le impun în accesarea conținutului ilegal.

În cadrul unei emisiuni la Digi 24, Valentin Jucan a fost întrebat despre acțiunile întreprinse împotriva campaniilor de dezinformare rusești.

„De la începutul anului, am emis peste 400 de ordine de eliminare. Un ordin nu se referă la un singur link, ci poate conține – spre exemplu, în cazul platformei TikTok – până la 400 de linkuri considerate problematic. Prin urmare, vorbim despre mii de linkuri. (…) Un document poate conține, în privința platformei TikTok, 400 de linkuri.”, a declarat vicepreședintele CNA.

Jucan a fost întrebat și despre numărul de campanii de dezinformare active online.

„Evidențiem un decalaj, nu ținem pasul cu evoluția tehnologiei, motiv pentru care avem nevoie de instrumente avansate care să identifice nu doar un link, ci întreaga campanie. Așadar, ne bazăm pe diverse software-uri europene specializate în detectarea acelor campanii. Aceste aplicații nu sunt aplicații simple, ci necesită un proces de descărcare și instalare, dar combina softul cu o asistență umană specializată.”, a transmis Valentin Jucan.

Acesta a subliniat că platformele de social media nu acordă accesul necesar autorităților pentru a identifica conținut ilegal, impunând metode indirecte.

„Niciuna dintre platformele pe care le menționăm nu oferă acces direct autorităților pentru căutarea conținutului ilegal. Identificarea se face indirect prin intermediul comentariilor, conturilor și grupurilor. Platformele nu permit o căutare directă a conținutului ilegal, creând astfel o problemă majoră.”, a explicat vicepreședintele CNA.

Jucan a fost întrebat dacă aceste ordine de eliminare sunt implementate imediat.

„Majoritatea sunt puse în aplicare. Timpii de reacție variază între platforme. De exemplu, platforma TikTok, inclusiv după alegerile prezidențiale, a răspuns prompt, în aproximativ opt minute, după primirea ordinului. Alte platforme au durate mai mari sau solicită clarificări. Dar, în general, majoritatea solicitărilor noastre sunt executate. Există, totuși, o platformă – X – care nu colaborează, aproape de loc.”, a mai declarat Valentin Jucan.

El a remarcat că, după alegerile prezidențiale, tacticile de dezinformare s-au sofisticat, deplasându-se de la conținut clar ilegal către manipulare subtilă a percepțiilor.

Jucan a exemplificat această evoluție.

„Exemplu: „Putin ne iubește” sau imagini cu aeronave militare rusești, însoțite de mesaje care sugerează superioritatea lor. Acest tip de campanie nu este în mod formal ilegal, analizată postare cu postare, pentru că nu există nimic ilegal într-o postare care promovează ideea că Putin ne iubește.”,a declarat Valentin Jucan.

Jucan a detaliat condițiile pentru identificarea unei campanii sistemice de dezinformare.

„O campanie sistemică de dezinformare este identificată prin analiza comportamentului postărilor: conturi false, acțiune automatizată, sau promovare artificială prin inteligență artificială. Acest gen de campanii nu au o logică naturală, și sunt create pentru a ignora încercările de moderare din partea platformelor.”, a concluzionat vicepreședintele CNA.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns